HR ЕкспертСтатии

Навиците се променят, но способностите остават

IMG IT Academy

Защо в бъдеще развитието на човешките способности може да е по-важно от преквалификацията? При продължаващата липса на навици, фокусирането върху развитието на основни човешки способности, като любопитство и критично мислене, може да осигури на компаниите устойчив източник на необходимите им таланти.

В някои заводи на Toyota новите работници не се учат как да извършват операции или да подават материали към определено оборудване. Вместо това прекарват седмици, дори месеци, научавайки се ръчно да правят това, което машините правят много по-бързо.

Какво става? Тойота върви ли назад, в посока, обратна на автоматизацията? Изобщо не. Toyota, отдавна известна със своята производствена система Toyota, която е описана като „по-скоро като разпределена система за решаване на проблеми, а не производствена система“, поставя служителите си в ръчен, бавен труд, не защото те планират да се върнат към ръчните процеси, а защото нейните ръководители вярват , че най-ценният начин за растеж на служителите е, че те преживяват вътрешна трансформация в процеса на овладяване на труда, както по отношение на материалите, така и в създаването на готови превозни средства. Започвайки от нулата, работниците трябва да оценят материалите, които използват и как взаимодействат тези материали с различни инструменти и техники.

Освен това процесът на обучение да се създаде автомобил ръчно, принуждава работниците да използват качества като въображение, креативност, решаване на проблеми и експериментиране. Целта е да се снабдят служителите с правилните възможности, така че те да могат да задават правилните въпроси относно непредвидени проблеми и да разработят нови решения, включително начини за подобряване на автоматизирани процеси, сред постоянно променящите се набори от технологии, използвани в производството.

Във време, когато нуждите от навици се променят по-бързо и се появяват все по-големи пропуски и остаряване, фокусирането върху развитието на основни човешки способности може да даде на бизнес лидерите устойчив начин да намерят необходимите им таланти.

Подходът на Toyota може да е контраинтуитивен, но съдържа важен урок: че макар да навиците да управлява всеки конкретен елемент от техниката, или, в по-широк смисъл, за изпълнението на всяка задача – неизбежно остаряват, остава способността да се разбере контекста, да се работи с алтернативни решения, както и да разработва и творчески прилага нови методи за синтез за постигане на по-добри резултати извън всеки нов технологичен прогрес или промяна на пазара. Освен това, тези възможности вероятно ще станат още по-важни, тъй като компаниите от всички области на икономиката са изправени пред промяна в търсенето по сравнение със стандартните предложения на масовия пазар. Ефективното разбиране на динамичните нужди на клиентите и задоволяването им с по-персонализирани оферти ще изисква работна сила, която е в състояние да разбере и отговори на конкретни нужди и условия, като използва нови подходи.

Видовете универсални човешки способности, за които говорим, надхвърлят конкретни набори от умения и области. Всъщност те подкрепят способността на човек да придобие конкретни умения – кога, къде и как са необходими – на първо място.

Навиците са ценни, но това не е всичко

Ние определяме навиците като тактически знания или опит, необходими за постигане на работни резултати в конкретен контекст. Навиците са специфични за определена функция, инструмент или резултат, и те се използват от човек за изпълнение на дадена задача.

Неотслабващото внимание на повечето компании към навиците не е изненадващо, като се има предвид общото усещане, че всички компании се нуждаят от нови навици и че всичко се променя толкова бързо, че хората не успяват да насмогнат. Загрижеността им произтича от убеждението, че навиците, както и наличието на служители с определени навици  са основни за успеха на бизнеса. Но въпреки че не грешат, навиците не са основата на успеха в наши дни. Пазарът и технологичната среда се променят по такъв начин, че фокусирането върху навиците, с изключение на всичко останало, е губещ подход.

Навиците не са в основата на успеха в наши дни

Причината, поради която навиците са толкова ценни и необходими, беше, че през по-голямата част от 20-ти век предприятията бяха почти изцяло зависими от навиците, необходими за изпълнение на работата. Но причината те да си позволят да зависят изцяло от навиците е, защото са работили в специфична среда: стабилна, предвидима, в която компаниите могат да използват стандартизирани, възпроизводими процеси и методи за производство на стандартизирани продукти и услуги в контролиран, предсказуем график и бюджет.

В този широк и стабилен контекст извършването на повтарящи се действия при стандартни условия беше най-ефективният и ефикасен начин за обслужване на непрекъснато растящите пазари чрез задоволяване на най-големия общ знаменател на нуждите. При сравнително малък брой предлагани продукти, този подход може да бъде широко използван; също така необходимите навици бяха предвидими и не се развиваха много бързо. По този начин има смисъл да инвестирате в обучение на големи групи работници в тези широко използвани навици. Добре развитите навици помогнаха на компаниите, които мащабират процесите, да правят нещата по-предсказуемо, по-бързо и с по-ниски разходи.

Това е светът, в който живеехме, но светът се променя. Свързаният свят направи мащабирането по-малко важно от уместността и стратегията за оптимизиране на мащабите вече не може да доведе до нужните ни резултати.

 

Digital Agency SEOMAX
Покажи повече

HR Manager

hrmanager.bg | Портал на знанието: Човешките ресурси, HR мениджмънт

Подобни публикации

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button
Close
Close