Семейните компании, които представляват около 90% от общия брой в Италия, са основната структура на италианската икономическа и предприемаческа система, тъй като те генерират 80% от БВП и осигуряват заетост на 75% от населението.
Успехът на семейните компании и устойчивостта им на пазара до голяма степен зависят от управлението или прехвърлянето на умения за ръководене от едно поколение на друго
Като най-кризисен момент за семейните компании се определя придобиването на друга насоченост чрез наемането на „външни“ хора. Защото управленските предизвикателства при работата със служители и членове на семейството са много различни.
Един от основателите на Академията за изследване на семейните предприятия (Ifera), Салваторе Томасели, изтъква, че докато макроикономическият контекст след пандемията принуждава много предприемачи да се съсредоточат върху краткосрочните проблеми, главоломното развитие на технологиите и внезапните геополитически и социални промени налагат непрекъснато адаптиране на управленските модели и непрестанен стремеж към иновации на бизнес фронта.
В същото време развитието на социалния и културния контекст се отразява на семейната динамика, като понякога охлажда отношенията между членовете на семейството и отслабва културата на солидарност между семейството и бизнеса.
Става изключително важно да се предвиди отвъд хоризонта на сегашното поколение
Също така и да се управляват успешно преходите между различните етапи на развитие на бизнеса и семейството, да се изгради баланс между семейството, притежаващо капитала, и бизнеса чрез система за управление, която съгласува целите на двете страни. Това ще помогне да се преодолеят конфликтите и трудностите при съвместяването на личните и корпоративните интереси, както и да се балансират семейните традиции с необходимостта от иновации и промени.