HR МениджърИнтервюта

Мотивацията на персонала. Как да стимулираме служителите да работят ефективно и да са лоялни към компанията?

IMG IT Academy

Рядко ще срещнете човек, който е напълно доволен от работата си. Всичко това е, защото често хората заемат длъжности не по призвание. Но  мениджъра може да направи така, че работният процес е комфортен за всеки, а персоналът да изпълнява задълженията си с удоволствие.

Успешните бизнесмени знаят, че е много важно  служителите им  да бъдат стимулирани и насърчавани по всякакъв начин, т.е. мотивирани. Производителността на труда, качеството на извършената работа, перспективите за развитие на фирмата и т.н. зависят от това.

Интервю с г-н Тодор Терзиев – Управител на NSR Hr & Consulting

Мотивацията на персонала. Как да стимулираме служителите да работят ефективно и да са лоялни към компанията?

 

Ще споделите ли някой необичайни видове мотивация, които не съществуват на теория, но използвате в работата си?

Темата за мотивация на персонала е обширна и необхватна.

Всички добри ръководители разбират и знаят, че в основата на мотивационния процес с базира на задоволяването на потребностите на конкретния индивид или група.

Като основа за идентифициране на тези потребности идва на помощ пирамидата на Маслоу. В нея той разделя потребностите на индивида на няколко основни нива, като първични, психологични и нуждата от реализация на личността.

В основата той поставя потребността от нуждата от храна, вода, топлина, почивка и др. . На следващото ниво са сигурност, безопасност. Тези нужди наричаме първични.

След това следват вторичните нужди като : принадлежност, обич, а над тях нуждата от престиж, разпознаваемост, уважение, професионална реализация.

На върха в последната категория можем да поставим нужди като: стремежа за личностно развитие, постигане на одухотвореност и удовлетвореност от постиженията, насладата от постигането на пълния потенциал на индивида.

Създавайки мотивационен план, всеки един мениджър трябва да има в предвид тези основни потребности на своите служители, така че поставяйки стимулите, бонусите и целите пред всеки служител да прецени дали постигнати и получени, те ще задоволят някоя от потребностите, който има индивида в момента.

Тук идва и голямото НО

От проучване за мотивацията на работното място направено не само от моята компания, а и други в национален и международен аспект е установено, че възнаграждението не е на първо място спрямо твърденията на служителите. Заплата идва едва на четвърто място.

На челните места в изследването се намиране неща като личностно отношение, ценности на компанията, отношение към положения труд.

Имайки в предвид тази информация всеки мениджър трябва да е напълно наясно и истински да осъзнава, че не може да предложи всички блага на света на своите служители, защото това би било икономически и практически невъзможно.

Затова, когато направят всичко възможно и икономически обосновано в насока бонуси, цели и резултати, ръководителите трябва да се фокусират към създаването на една приятна и позитивна работна среда, в която служителите в идеалния случай да идват с усмивка на работа.

Захващайки се с това начинание, много често започват да изникват различни спънки, а най-честите от тях са финансова и липса на време и човешки ресурс, тоест някой да го направи и някой да плати сметката.

Затова, като специалист  в сферата на управление на човешките ресурси разработих една страхотна методология, която нарекох метода ЦЕЗАР.

Изхождайки от древно римския император Гай Юлий Цезар и неговата реплика:

Дайте на хората хляб и зрелища и те ще понесат всичко, което им наложите!“

В римската история битува възприятието, че за да запазиш властта и положението си трябва да станеш любимец на народа, да им дадеш нещо за което да говорят и да се вълнуват, нещо което да обсъждат, мразят или обичат.

Разбира се практиките на гладиаторски битки и прочие не са приложими в днешно време, но принципа е същия.

Основаната цел на метода ЦЕЗАР – да създаде позитивна и интересна работна среда, в която работата, работните процеси и условията на труд  да останат леко на заден план и ако има някакви нередности, то те по-малко да бъдат забелязвани докато се намери решение за тяхното отстраняване.

Основни похвати на метода ЦЕЗАР – създаване на дребни, микро събития(игри), в който да вземат участие служители от компанията. За да се покаже искреността и добрите намерения първоначално ръководството на компанията също трябва да участва активно в игрите. Разбирайте ме правилно, тук наистина говорим за игри с отборно състезателен характер. Могат да бъдат всякакъв вид, но винаги трябва да бъдат отборни.  Разбира се за победителите, трябва да има награден стимул, но тук трябва да се внимава много.  Наградата, трябва да има както материално изражение, така и комично. 

Очаквани резултати, ползи и възможности от метода ЦЕЗАР – сплотяване на колектив, създаване на фирмен климат, приучаване на служителите да участват в фирмени инициативи, разтоварване от работния стрес, повишаване на производителността.  Започвайки от тези микро събития, можете да развитие цикличност, и обхват. Научени веднъж да взимат доброволно участие в фирмени инициативи, служители ще бъдат по склонни да участват и в други фирмени инициативи с благотворителен и социален аспект насочени и извън пределите на компанията. Ще се създаде отборен работен дух и продуктивността ще се повиши. Съществуват и много други ползи, но няма да изброявам всички наведнъж.

Критични зони и негативи, който могат да възникнат от неправилно прилагане на метода ЦЕЗАР –  като всичко на този свят и този метод може да има и нежелани странични негативни ефекти, затова много внимателно трябва да се избягват критичните зони. Основните критични зони, за които трябва да се внимава е тези инициативи да на бъдат не се възприемат като лицемерни, да липсва прозрачност, да бъдат направени с цел манипулативно подвеждане и хвърляне на прах в очите на служителите. Винаги трябва да сме внимателни с това как поднасяме информация, защото човек по природа е недоверчив и бързо би усетели лъжата, ако метода се използва по този негативен начин.

Потенциалните ползи от този метод са огромни, но той винаги трябва да се прилага внимателно и с мярка, защото изхождайки отново от историята можем да видим и негативните последици от тези действия.

Това е един от нестандартните методи, които съм разработил с цел повишаване мотивацията, продуктивността и лоялността на служителите към компанията и приобщаването им към фирмената идентичност.

 

 

Digital Agency SEOMAX
Покажи повече

HR Мениджър

HR Мениджър е специализиран интернет ресурс насочен към предоставяне на актуална информация в областта на мениджмънта и управлението на човешките ресурси, както и полезни съвети и насоки към младите специалисти, които търсят професионална реализация.

Подобни публикации

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button
Close
Close