HR МениджърПолезно

Лошо отношение срещу фаворизиране – кое е по-пагубно за служителите?

IMG IT Academy

Идва нов ръководител. Поема управлението на екипа или компанията и логично се опитва да налага своя стил на работа. Започва да променя процеси, да въвежда принципи, да се интегрира и да гради авторитет. Дотук всичко е наред! Но….

‘‘Но‘‘ – то е свързано с това, че има случаи, в които постепенно ръководителят развива добро отношение към някои членове на екипа и по-негативно към други. Ще оставим настрани въпроса за причините. Фокусът на разсъжденията тук е: Какъв е ефекта от лошото отношение или фаворизирането за самия служител.

Хубавото от практическа гледна точка е, че пиша тази статия с ясното осъзнаване, че съм бил и в двете роли – и силно фаворизиран в определен етап от корпоративната си кариера и длъжен да търпи лошо отношение в друг. Колкото и странно да звучи и двете си имат своите плюсове и минуси. Със сигурност много от вас биха си казали: ‘‘Какъв е пък плюса от лошото отношение?‘‘. Но нека караме стъпка по стъпка.

Фаворизирането е нещо много приятно. За съжаление приятно не означава и хубаво. Приятно е докато то трае. За радост или за съжаление в живота всичко е временно и преходно. Фаворизирането не е полезно в дългосрочен план. То притъпява стремежа ни да се борим, да сме инициативни и да сме креативни. И не само това. Много често, когато сме фаворизирани, това ни създава илюзията, че това отношение е нормално и автоматично трябва да го срещнем на следващата ни работа или на следващата позиция. Фаворизирането може да бъде много приятно, но в крайна сметка може да бъде и много опасно.

От друга страна лошото отношение не е приятно. Това е толкова ясно, че пишейки го, се чувствам глупаво. Лошото отношение обаче може да бъде много силна мотивация. За съжаление на ръководителя и компанията тази мотивация е за служителя и почти сигурно той няма да я насочи към екипа или към компанията си. Много често много доходоносни инициативи, идеи и цели бизнеси са започнати следствие на лошо отношение, разочарование и яд. Така че и от лошото отношение има ползи – стига да канализираме енергията си от него в конструктивна и мобилизираща нагласа.

В крайна сметка лично за мен най-лошото не е нито фаворизирането, нито лошото отношение. Най-пагубното е липсата на отношение или с други думи безразличието. Чувството, че ни игнорират, че не ни забелязват и, че не съществуваме убива всякакви стремежи още в зародиш. Всъщност убива не е много точна дума, защото в такава среда стремежи не могат дори да се родят. Усещайки такива нюанси на работа задължително трябва да вземем мерки. Другото е ‘‘кретане‘‘. Точно това ‘‘кретане‘‘ е един от източниците на култовия въпрос: ‘‘Какво правиш?‘‘, придружен от още по-култовия отговор: ‘‘Нищо, работя!“.

Днес, в това толкова динамично време, в което живеем, разполагаме с нещо, което никой не може да ни отнеме. За това нещо са се борили много хора преди нас и би било глупаво ние да не се възползваме от него. Това е Избора. Ние за щастие го имаме. И каквото и да ни се случва сега, каквото и да трябва да търпим, не бива да забравяме, че можем да вземем избор по всяко едно време и по всяко едно време можем да го коригираме.

Автор: Илиян Бойчев

Digital Agency SEOMAX
Покажи повече

HR Manager

hrmanager.bg | Портал на знанието: Човешките ресурси, HR мениджмънт

Подобни публикации

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button
Close
Close