• ЗА НАС
  • РЕКЛАМА
  • КОНТАКТИ
  • Вход
  • Регистрация
Няма резултати
Вижте всички резултати
Известия
HRManager.bg - Онлайн медия и списание
Design Expert
  • HR Новини
    • България
    • Свят
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Анализи
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium ClubVIP
  • Абонамент
    • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експерен автор
    • Стани гост-автор
  • HR Новини
    • България
    • Свят
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Анализи
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium ClubVIP
  • Абонамент
    • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експерен автор
    • Стани гост-автор
HRManager.bg - Онлайн медия и списание
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало HR Мениджър

Корпоративна амнезия. Или какво всъщност знаем, но не използваме?

HR Manager От HR Manager
07.12.2022
В HR Мениджър
Време за четене: 1 минута
A A
0
diana hristova hr

Често в практиката на организация може да се стигне до ситуация, в която се оказва, че сме свършили работа, която се припокрива с работата на друг човек, екип или отдел. Това води до загуба на време, мотивация и финсови средвства. Друго предизвикателство, което изниква е създаването на голяма информационна пропаст между колеги, които напускат или се пенсионират и тези, които унаследяват работата след тях. Това се нарича копоративна/ организационна амнезия и поражда необходимостта да се вземат превантивни мерки, за да се запази ефективния процес на работа. Основните фактори, които пораждат това явление условно могат да се разделят на човешки и технологичен.

diana hristova hr 1

Технологичния фактор, е свързан със записването и архивирането на информация, която да бъде логично систематизирана в данни, а също така и с достъпа до тях. Тук голяма роля има и квалификацията на хората, които трябва да работят с тази система. Възможност за справянето с технологичния фактор е имено създаване на подходяща система, която да включва следните компоненти:

  • Информация, която трябва редовно да се актуализира;
  • Ясна инструкция за работа;
  • Опитът на лидиращи и квалифицирани служители трябва да бъде коректно и разбираемо записан;
  • Системата осигурява най-лесния и удобен достъп до необходимата информация;
  • Важно условие е самите потребители да имат възможност да участват и задават критерии;

Плюсовете от подобна система са:

  • Минимизиране на грешките в работата поради липса на информация и предишен опит;
  • Разпространението и обмена на знания стават лесно достъпни и бързо откриваеми;
  • Генерирането на нови знания, които в основата си са изградени от натрупаните вече;
  • Създаване на иновации;
  • Предимство в борбата с конкуренцията;

diana hristova hr 2

Важно е да се отбележи, че пазара предлага много софтуерни решения за съхранение на знание и информация, които биха могли да бъдат трансформирани и използвани спрямо нуждите на организацията.

Човешкия фактор е по- труден за прогнозиране и минимизиране на загубата на знание. Причини за загуба на знанието поради човешки фактор могат да са достигане на пенсионна възраст, напускане, заболяване и други. Като нструмент за справяне с този фактор може да се разгледа мониторинга на знания на персонала. Целта на подобен мониторинг е да се постигне процес с ясен регламент относно риска от загуба на знания, който на свой ред да послужи за изготвяне на превантивна политика съдържаща мерки, които спомагат за съхранението им в компанията. Компонентите, които трябва задължително да присъстват в тази система са: управление, отговорност, документация, отчет, анализ, оценката на дейностите.

Този инструмент може да работи в два много често срещани сценария. Първият сценарий е момента, когато се наемат нови служители. Какво обикновено се прави в този случай? Много често новия колега се изоставя, за да разбере и научи всичко сам. При добър мониторинг и отработена система този стрес би се предотвратил с добре изготвена програма по въвеждане на новите служители и благодарение на мониторинга, задачата по обучението на новопостъпилите би се възложила именно на квалифициран кадър, който освен необходимите знания и опит притежава и необходимите комуникационни компетенции, за да помогне в бързото въвеждане на новодошлите.

Вторият сценарий са служители на компанията. При началото на нов проект или сформирането на нов екип е необходимо той да се сформира от хора с подходящите компетенции. Тук се появява и проблема, който се поражда при липсата на мониторинг на знанията. Ние имаме представа от служителите си от “вчера”, тоест в момента когато са били наети, но с престоя си в дадената компания те са придобили допълнителни компетенции и знания, които не са били отразени и не могат да бъдат проследени без постоянна актуализация. В резултат на това служителят не може да предскаже бъдещия си растежа, който е както кариерния растеж, така и растежа на заплатата. Съответно служителят е в губеща позиция и това поставя под риск, той да предприеме напускане на организацията. Това е фактор за създаване на голямо текучество на персонала и липса на ясна представа на какво са способни хората, които изграждат организацията и дали те са въвлечени максималко в ежедневните дейности и им е дадено поле за изява.

За разлика от готовите технологични инструменти, които могат да се намерят на пазара, мониторинга на знания е необходимо да бъде изготвен спрямо спецификите на предприятието. В този процес могат да участват както отдел “Човешки ресурси”, преки ръководители, така и експерти.

Няма определен модел, който да е приложим за всички възможни проявления и да доведе до безспорен резултат и превенция, но правилното планиране и изграждане на система от различни операции, които да съхранят максимума от натрупани знания в дадена организация, винаги могат да минимизират последиците.
Мониторинга на знания е само една от опциите, които помагат организационната амнезиа да бъде овладяна и ценни за нея данни да бъдат съхранени и запазани за следващите служители, които да могат и надграждат постигнатото до момента. Както всеки инструмент, така и мониторинга изисква постоянни усилия и последователност, въпреки че резултата не е краткосрочен и не се материализира бързо, но положителното влияние, което оказва засяга както ръководните кадри, така и служителите на всички нива.

Поради уникалността на знания и опит във всяка организация и съответно уменията на хората в нея, е от изключителна важност, в изграждането на подобна превенция, пряко участие да взимат именно хората, които са държатели на този опит и знания както и тези, които ще са преките им потребители, това взаимодействие между страните ще изгради фундамента на бъдещето развитие.

СподелетеСподелете

Прочетете още

Отказът за наемане на хора без опит ще има отражение върху репутацията на компанията
Интервюта

Отказът за наемане на хора без опит ще има отражение върху репутацията на компанията

21.09.2023
Наистина ли програмите за сертификати са важни за кариерното развитие?
HR Новини

Наистина ли програмите за сертификати са важни за кариерното развитие?

21.09.2023
hr marketing employer branding hr manager
HR Маркетинг

Решения за работеща стратегия за HR маркетинг

20.09.2023
Списание "HR Мениджър" Списание "HR Мениджър" Списание "HR Мениджър"
Digital4Plovdiv Digital4Plovdiv Digital4Plovdiv

HR Club

Въздействието на ангажираността на служителите върху успеха на организацията

Въздействието на ангажираността на служителите върху успеха на организацията

21.09.2023
Най-добри практики за въвеждане на нови служители

Най-добри практики за онбординг на нови служители

21.09.2023
Ключови показатели за работна ефективност, които подобряват ангажираността на служителите

Ключови показатели за работна ефективност, които подобряват ангажираността на служителите

21.09.2023
Отказът за наемане на хора без опит ще има отражение върху репутацията на компанията

Отказът за наемане на хора без опит ще има отражение върху репутацията на компанията

21.09.2023
Наистина ли програмите за сертификати са важни за кариерното развитие?

Наистина ли програмите за сертификати са важни за кариерното развитие?

21.09.2023
hr marketing employer branding hr manager

Решения за работеща стратегия за HR маркетинг

20.09.2023

Знанието е най-ценният ресурс!

Абонирайте се и получете известия за най-новите статии, интервюта в сферата на Човешките ресурси и Мениджмънта. Присъединете се към 3225 водещи експерти, HR професионалисти и мениджъри, които получават първи професионална информация като читатели на "HR Мениджър БГ"

Благодарим Ви!

Поздравления, Вие се абонирахте успешно! 

Популярни

Как да творим работещи обяви за работа?

Как да творим работещи обяви за работа?

18.09.2023
emotsionalna inteligentnost

Тест за емоционална интелигентност (EQ тест)

07.12.2022
5 разлики между привличане на персонал (talent acquisition) и набиране на служители (recruitment)

5 разлики между привличане на таланти (talent acquisition) и набиране на служители (recruitment)

07.09.2023
„Бърнаут“ е симптом, а не проблем

„Бърнаут“ е симптом, а не проблем

04.09.2023
marina muchakova hr

Как да назнача чужденец на трудов договор?

07.12.2022
Лидерските умения не трябва да са абстрактни, а да бъдат конкретните, които компанията изисква

Лидерските умения не трябва да са абстрактни, а да бъдат конкретните, които компанията изисква

11.09.2023
Timedix Timedix Timedix

Най-популярни

Случи се най-радикалната промяна в Търговския закон от 30 години насам

Психичната издръжливост е интригуваща, но неуловима за повечето хора концепция

Защо Onboarding процесът е ключът към успеха на един нов служител?

47% ръст в ефективността можем да постигнем, ако правилно разрешим казус в екипа

Тест за емоционална интелигентност (EQ тест)

Tънкото изкуство да не ти пука… за обратната връзка

Ако фирмите искат да останат конкурентоспособни, трябва постоянно да въвеждат нови методики за обучение

"Всеки втори експерт човешки ресурси чете HR Мениджър БГ"

Последни HR Новини

Въздействието на ангажираността на служителите върху успеха на организацията

Въздействието на ангажираността на служителите върху успеха на организацията

21.09.2023
Най-добри практики за въвеждане на нови служители

Най-добри практики за онбординг на нови служители

21.09.2023
Ключови показатели за работна ефективност, които подобряват ангажираността на служителите

Ключови показатели за работна ефективност, които подобряват ангажираността на служителите

21.09.2023

Меню​

  • HR Новини
  • HR Мениджър
  • HR Експерт
  • HR Ресурси
  • HR Premium Club
  • MYJOB.BG
  • HR Новини
  • HR Мениджър
  • HR Експерт
  • HR Ресурси
  • HR Premium Club
  • MYJOB.BG

Информация

  • Списания
  • Реклама
  • Контакти
  • Портфолио
  • Събития
  • Списания
  • Реклама
  • Контакти
  • Портфолио
  • Събития

Онлайн медия и списание
„HR Мениджър БГ“

Списание "HR Мениджър" vol2/2023

Тема на броя: „Обучение на служители“

Списание HR Мениджър 2 - Нешка Робева - Обучение на служители
АБОНИРАЙ СЕ
Реклама и ПР
Enterprise
DiTech
Orator
Fit World Media
CEO Forum Media
Spisanie Enterprise
HR Manager Bg
DiTech Media
Orator bg
Jenski Taini
My Job BG
Fit World Media
  • Част от Internet Media Group © 2011 - 2023
  • Общи условия за ползване
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • HR Новини
    • Акценти
    • Анализи
    • Факти и прогнози
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium Club
  • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експертен автор
    • Стани гост-автор
  • –––––––––––
  • За Нас
  • Реклама
  • Контакти

Добре дошъл отново

Влезте в профила си

Забравена парола? Регистрация

Регистрация

Попълнете формата, за да се регистрирате

Всичики полета са задължителни Вход

Възстановете паролата си

Моля, въведете потребител или имейл адрес, за да възстановеи.

Вход
Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?