HR МениджърИнтервюта

Кой е идеалния кандидат за IT и Digital

IMG IT Academy

От помощник-продавач в магазин за мобилни телефони до ръководител на проекти в международна компания – в сферата на IT и digital обхватът на свободните работни места е огромен, но далеч не винаги се търсят специалисти с профилирано образование.

В интервю с г-н Любомир Атанасов, управляващ партньор в дигитална агенцияу SEOMAX, порталът My Job изясни какви специалисти чакат на високотехнологични позиции в дигиталните компании.

Кой е идеалния кандидат за IT и Digital

 

Какви кандидати се търсят в IT и digital?

IT и digital-отделите на големи компании обединяват много различни хора. Най-отдалечените от техническата част са мениджърите по продажби на стоки и услуги. Въпреки че основната им задача е да общуват с клиента, те все пак трябва да вникнат в технологичните процеси, за да разберат възможностите на продукта.

Сред програмистите има редови кодиращи програмисти и project manager-и, които координират процеса на създаване на продукт и отговарят за резултата и за степента на удовлетвореност на клиента.

Специалисти, работещи със съдържанието (content), могат да намерят място в областта на информационните технологии – копирайтъри, SMM-мениджъри и маркетолози.

Нужно ли е профилирано образование?

Профилираните знания са по-важни от специализираното образование, но не гарантират другото. Случва се, че специалистът, от който се нуждае компанията, е самоук, но знае и може много повече от завършилите висши учебни заведения. В този случай той почти сигурно ще бъде предпочитан за поста, затваряйки очи за формалните недостатъци. Даже бих казал, че вече някои ИТ специалности са почти невъзможни да научиш като редови студент.

Ние осъзнаваме, че човек в нашата работа може да бъде „самоук”. Дори кандидатът да е учил в университет, тези знания за времето на обучение много бързо могат да остареят, затова по-важен ще бъде стремежът на кандидата да подобрява непрекъснато знанията си, да научава нещо ново, да изучава казуси. Някои промени в бранша се случват дори с часове. Учителите трябва да бъдат практици, а не теоритици. В противен случай, няма как да може да предава точна информация към студентите.

С какво да започнат кариера младите кадри?

Идеалният вариант е да имат малък трудов опит към края на обучението в университета. Най-добре е да се изкара стаж в подобна компания с перспектива за постоянна работа.

В допълнение, предимство може да бъде високоспециализирани курсове. На тях кандидатите ще могат да придобият знания и умения, които ще дадат предимство пред колегите и ще направят кандидата по-привлекателен за работодателя, дори и да няма опит.

Какви лични качества трябва да притежава ИТ кандидата?

Всяка компания има свой собствен подход към личните качества на кандидатите: в някои компании избират служител, подходящ за социалния климат на екипа, някои наемат любители на съревнованията за повдигане на общия (боеви) дух на компанията.

Но най-често работодателите предпочитат служителят на ИТ компанията да бъде независим, за да не занимава ръководителя с незначими дреболии, както и да може да работи в екип. Агресивните, безкомпромисни и не готови да приемат нови неща, включително знания, хора и процеси, не са добре дошли в ИТ компаниите. Най-важното е ширината на възгледите и бързото мислене.

Какво трябва да може и умее кандидата?

Първото изискване за програмиста е усвояване на езиците за програмиране. Принципът (колкото повече, толкова по-добре) не работи. Специалистът, който детайлно разбира няколко езика е много по-ценен от човек, който е изучавал нов на всеки два месеца, без да се задълбочава във възможностите и характеристиките на всеки от тях.

Когато избирате програмист, не можете да се съсредоточите само върху автобиографията: тези хора не знаят как и не обичат да пишат много, поне на езика на рекрутъра. От интервюто също не може да се разбере всичко, а и стандартните психологичеки тестове няма да дадат представа за квалификацията. По-добре е да се даде тестовата задача веднага.

За да получите позицията на “SMM – Social media marketing” специалист в голяма компания, освен общата ерудиция, е необходима и способност за нестандартно мислене и разбиране на принципите на популяризиране и рекламиране в социалните мрежи. Добрият кандидат веднага ще предложи нови идеи и направления на развитие на дадената кампания.

А какво ще кажете за работния опит и портфолиото?

Теоретично, човек може да се справи без трудов стаж, но такъв служител е малко вероятно да бъде приет на висока позиция със сериозно ниво на лична отговорност. Друго нещо е специфичният опит. Например, за мениджър продажби, опитът в сферата на ИТ не е толкова важен, колкото при продажбите като цяло.

Ако търся човек за creative, първо ще разгледам портфолиото от проекти. И няма да разглеждам кандидат с по-малко от три години опит в тази област.

Какво се обсъжда на интервюто?

Списъкът на темите, обсъждани по време на интервюто, е до голяма степен стандартен: питаме за трудов опит в различни сфери и технически познания. Акцентът е поставен върху предишни работни места, чиито дейности са подобни на тези на работодателя, или на тези умения и способности на кандидата, които могат да бъдат полезни за нас.

Интересното е, че в IT и digital е много важна мотивацията, затова на събеседването на нея се отделя особено внимание.

Също така се обръща внимание на това колко често кандидатът е сменял работата си, както и получава ли допълнително образование.

Саморазвитието и самообразованието са един вид етикет, който демонстрира желанието за непрекъснато учене и инвестиция в себе си. Тъй като без тези качества е невъзможно да се работи изцяло в информационните технологии, тази точка в съзнанието на работодателя ще бъде значително предимство в сравнение с други кандидати.

Дигиталните агенции с всички сили се опитват да придобият професионалисти с опит,  тези, които са работили с класическата реклама и PR, които разбират SMM и digital, разбират целия спектър от маркетингови комуникации и имат широк поглед и многофункционален опит. Такъв специалист е в състояние да види всички възможности на комуникационната област и разбира как да ги прилага правилно за определен бранд или фирма.

Как кандидатът за IT и digital може да впечатли интервюиращият?

Понякога наистина работата получава кандидата, който е успял да удиви интервюиращия, да демонстрира знания, навици и опит, които другите кандидати не притежават. Разбира се, умението да свири на пиано, няма да бъде конкурентно предимство, а лична особеност.

Друг случай е когато кандидатът за IT и digital притежава качества, които формално не могат да бъдат записани в изиксванията за кандидатите. Например, способността за саморазвитие и влечение към нови знания се превръщат в празни думи в резюмето. Затова истински ще удиви интервюиращия този кандидат, който на практика покаже, че разбира динамично развиващия се ИТ и дигитален пазар леко и непринудено. Да разкаже на интервюиращия новина за отрасъла, разработките и технологиите, които той самия не е успял да усвои и за които още дори не е успял да прочете.

Digital Agency SEOMAX
Покажи повече

HR Мениджър

HR Мениджър е специализиран интернет ресурс насочен към предоставяне на актуална информация в областта на мениджмънта и управлението на човешките ресурси, както и полезни съвети и насоки към младите специалисти, които търсят професионална реализация.

Подобни публикации

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button
Close
Close