Според различни проучвания хората са склонни да търсят нова работа в момент на икономическа и политическа нестабилност. А наемане на служители в компанията в подобни времена изправя специалистите по подбор на персонал и мениджърите пред редица въпроси.
В момента светът е изправен пред предизвикателства, засягащи икономиката, политиката и дори живота на много хора. Войната в Украйна, която все още не е приключила, земетресението в Турция и Сирия, което взе хиляди жертви, и липсата на редовно правителство в България са само част от примерите, които подкрепят тезата за нестабилност.
Освен това световноизвестни брандове като Twitter и Meta стигнаха до решението да намалят броя на служителите си. По този начин на пазара на труда се появяват хора, които търсят нова работа. Затова работодателите трябва да съобразят метода си на предлагане на работа, особено ако кандидатите имат опит в голяма компания с високо заплащане.
Защо наемането на служители в нестабилни времена е по-трудно от всякога?
Ключът към наемането на служители в неспокойни времена е да бъдете подготвени и готови. Уверете се, че компанията ви е готова за нов служител, преди да започнете да го търсите. Ако не сте изградили правилно структурата, ще бъде трудно. Но ако успеете да намерите човек, който иска да се присъедини към екипа ви и да помогне за неговото разрастване, това е най-доброто.
Но не спирайте само до назначаването му. Уверете се, че той е доволен от позицията си и че се вписва в цялостната култура на вашата организация.
Трябва да сте сигурни, че описанието на длъжността, за която търсите служител, е адекватно. Дали насърчават кандидатите да кандидатстват за работа при вас? Описанията ви трябва да “продават” вашата организация на кандидата, като му дават аргументирано обяснение защо трябва да се насочи към вас. Особено ако вашата компания е средна или малка, а заплащането не е толкова високо, колкото потенциалният кандидат е получавал преди.
Трябва да убедите събеседника, че вашата организация е също толкова добро място за работа, каквото е било и онова, където е работил до момента. Разкажете му защо работата във вашата компания ще подобри живота му, какви са възможностите, които му дава. Например гъвкав работен график, възможности за напредък и кариерно развитие, както и шанс да променят живота на другите. Не пропускайте да споменете възможностите за здравно осигуряване или пенсионни планове.
Съсредоточете усилията си в публикуване на обява в различни популярни платформи
Обърнете внимание на това в кои платформи за предлагане и търсене на работа публикувате обявите си. Това е от голямо значение за типа кандидати, които ще видят публикацията ви. Може да изглежда, че най-добрият подход към обявите за работа е да се хвърли широка мрежа, но това не винаги работи.
Без съмнение трябва да намерите добри бордове за работа и сайтове, където да публикувате обяви за хора, които сериозно се интересуват от търсене на работа. Най-добрите сайтове за работа за вас са тези, които ще ви помогнат да се насочите към точния тип хора.
Ако искате човек с опит във вашия бранш или такъв, който е работил в други компании като вашата, то има сайтове, предназначени за тази цел. Ако ви трябват хора, които тепърва започват кариерата си, можете да публикувате в по-популярни сред младежите сайтове. Ако търсите нещо специфично, има форуми с нишови рубрики.
Усъвършенствайте специалистите си по подбор на персонал
Вашите специалисти по подбор на персонал са лицето на компанията пред кандидатите. Затова обмислете добре кои хора ще включите в екипа си и как ще развиете уменията им. Обърнете внимание на външния им вид и знанията в областта на реториката и езика на тялото. Всички тези детайли оказват влияние върху това дали някой ще прояви интерес да работи във вашата компания.
Когато изграждате екип от специалисти по подбор на персонал, съсредоточете се върху ангажираността, забавлението, интересните служители и накарайте хората да се чувстват добре дошли.
Създайте ясна стратегия за метода при подбор на персонал
Как протича процесът на набиране на персонал и наемане на служители? Смятат ли кандидатите, че действате твърде бързо? Твърде бавно? Твърде строг или твърде гъвкав е процесът ви? Предоставя ли той достатъчно информация на кандидатите, за да вземат решение дали да кандидатстват? Ясно ли е как ще протече процесът по наемане?
Ако не сте сигурни в отговорите на тези въпроси, попитайте някой, който току-що е преминал през тези етапи и скоро е бил нает в компанията ви
Можете също така да използвате данни от сравнителен анализ, за да разберете къде се намирате в сравнение с други компании във вашата област. Съществуват създадени табла, които ви показват основни показатели за набиране на персонал като скорост на наемане, време за попълване, запълване на работни места, кандидати на длъжност и много други. Ако нещо не е наред в процеса, вероятно ще го забележите в данните си, преди да е излязло наяве някъде другаде.
Развийте добра онбординг програма
Имате ли изобщо такава? Наемането на някого е първата стъпка, но трябва да го въведете в работата и да го задържите в редиците си. За целта една добре развита програма за онбординг може да ви помогне да гарантирате, че служителят ви ще се развива при вас.
Програмите за онбординг имат за цел да помогнат на новите служители да навлязат в работата и да се чувстват комфортно в новите си роли. Става дума не само за обучение, но и за фирмената култура, за аклиматизиране с екипа и за разбиране на визията за професионално позициониране. Една наистина добра програма за въвеждане в работата може да продължи месеци.
Онбордингът е важна част от жизнения цикъл на служителите и ако нямате програма, тя може да доведе до успех или да провали новия служител.
Всички тези стъпки биха могли да ви ориентират добре, когато компанията ви се нуждае от служител в момент на икономическа и политическа нестабилност.
В статията са използвани материали от: hire.trakstar.com
По материала работи: Живка Аджеларова
ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ... Ролята на емпатията като ключова за психологическата устойчивост на служителитеЕдно от най-важните неща е новият служител да „пасне“ на екипната ценностна система Защо обучение на персонала е от ключово значение за съвременния бизнес?