HR ЕкспертМнения

Как живеят компаниите, в които няма HR специалист

IMG IT Academy

Смята се, че първият HR отдел е създаден от американската компания National Cash Register (NCR) през 1901 г. и това се случва след жестока стачка. Целта на новия отдел бил да следи за спазването на правата на работниците, като основно се съсредоточава върху счетоводството, заплатите, осигурява безопасността на работните места и реагира на оплакванията на служителите.

След повече от сто години някои компании все още възприемат HR отдела по същия начин: те смятат, че основните му задачи са подбор и наемане на персонал, определяне на кадрови събития (отпуски, болнични и т.н.) , спазване на изискванията на регулаторните органи. Е, може би дори организацията на корпоративните празници и поздравления за годишнина. Въпреки че тези задачи са важни, за преобладаващата част от бизнеса те не са основните.

Мнозина се справят без специалисти в държавата, прехвърляйки подобни задачи на аутсорсинг. Както Питър Дракър каза в началото на 90-те години, „Do what you do best and outsource the rest“ (Правете това, което правите най-добре, а останалото оставете на аутсорсинга).

Мнозина се справят без HR специалист в щата, прехвърляйки подобни задачи на аутсорсинг. Както каза Питър Дракър още в началото на 90-те години, разбира се, много зависи от индустрията, спецификата на бизнеса, стила на управление, размера на компанията и нуждите на персонала и самия мениджър.

Малки новосъздадени компании, които все още нямат голям обем от събития или текучество на персонал, не е препоръчително да се вземе HR специалист в щата. Обикновено функциите на HR специалиста се разпределят между административен персонал, счетоводител и мениджър, много прибягват до агенции за набиране на персонал. Счетоводителят смята заплатите и води досиета на персонала, административният персонал често участва в организирането на корпоративни събития, а ръководството набира и оценява персонала. Тоест компаниите прибягват до съвместяване на длъжностите.

Друг пример са компании с плоска управленска структура. В тях кадровият отдел доминира във всички процеси – от наемането до уволненията, свързва бизнеса с неефективни политики и процеси, наема персонал, неспособен да оцени професионалните му умения и като цяло затруднява иновациите. В такива компании бъдещите мениджъри провеждат интервюта много често. Бизнес, създаден от екип от съмишленици, може да изпита справедлив гняв в началото на пътуването си от самата идея за наемане на HR-специалист, с яросттно доказване на неговата безполезност и дори вреда.

Но докато те растат, много организации предефинират отношението си към HR задачите. Според най-новите изследвания, проведени от Института Gallup, един от най-авторитетните източници на информация за състоянието на общественото мнение в света, HR специалистите са „жизненоважни“ и при определени условия могат да постигнат подобрение на качеството на работата на персонала с 33%.

На всеки етап от жизнения цикъл на компанията се изисква конкретен HR ресурс. Важно е да разберете от кой HR специалист се нуждаете повече – от HR рекрутър, HR мениджър или мениджър-координатор в лицето на HRD? Разбира се, има и универсални специалисти, но са много малко и като правило нивото на квалификация в една или няколко области няма да отговори на вашите очаквания. Служителят по кадри води кадрови записи в съответствие със закона: подготвя служители за работа, поддържа лични дела и най-важното – прехвърля данни за изчисляване на заплатите. Рекрутърът е специализиран в набирането на персонал. HRD – това са задачи от най-високо ниво: разработване на система за мотивация и развитие на персонала, участие в стратегически инициативи на компанията.

Правилното разбиране на HR функциите, които трябва да затворите тук и сега и с какви ресурси, ще ви спести време и пари, и ще бъде ключът за по-нататъшното успешно развитие на HR отдела и на компанията като цяло.

Големият бизнес е различна история. В големите компании кадровите отдели като правило съществуват, тъй като поради големия обем е невъзможно да се комбинират позиции. Следователно, част от HR функциите тук са оптимизирани с помощта на външни изпълнители и прибягват до аутсорсинг и / или консултантски услуги.

По правило ефективността на една компания се повишава не само от добре съгласувани процеси, но и чрез въвеждане на нови технологии и дигитализация. Днес всеки ден има публикации, че иновативните технологии се справят по-добре и по-добре с много HR-задачи, от търсене и интервюта до управление на таланти. Високият темп на промяна и необходимостта от постоянно адаптиране към променящите се условия принуждават компаниите да заменят йерархичната структура с мрежа от екипи с разширени правомощия.

Докато рутинните операции стават все по-автоматизирани, роботизирани, възложени на външни изпълнители, проблемите с управлението на проекти и промени излизат на преден план. И кой точно ще води тези промени – топ мениджър или HRD – всяка компания решава сама. Основното е да не стоите на едно място и да не сте затворени от неизбежността на промяната.

 

Digital Agency SEOMAX
Покажи повече

HR Manager

hrmanager.bg | Портал на знанието: Човешките ресурси, HR мениджмънт

Подобни публикации

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button
Close
Close