Сигурен съм, че Ви е любимо да Ви занимават със следните “важни неща“.
- Пак някой колега закъснява;
- Не се спазват срокове, защото всички са много заети и имат много работа;
- Променят се одобрените и наложени от компанията стандарти, защото някой е решил, че даденото нещо няма смисъл и без него е по-добре.
Пример: Вместо да се чуем с ключовите клиенти и им покажем отношение, загриженост и попитаме как да им помогнем, често се решава, но не от мениджъра, че по-добре да им се изпрати имейл.
На стотици собственици на бизнес им се налага да оставят всичко и да решават или казуси в екипа или такива с клиентите
Дори с годините се стига и до там, че трудно могат да наложат мнението си в собствената фирма. Оправданията да се стигне до описаната ситуация са повече от ясни, като най-често срещаните са:
- „Нещата се промениха и вече не са като едно време, когато си работил ти с клиентите“;
- „Знам как ще реагират нашите партньори (клиенти), търговци, ако ги накарам да правят и това“ (това често е твърдение, на база предположение и не е пробвано дори веднъж);
- „Сигурни сме, че няма да стане, ако настояваш. Сам ще се убедиш, че няма да стане“;
- „Знам, че Иванов, закъснява, но ако го глобя, ще напусне“;
- „Колегите изпращат имейли и не звънят, защото имат много работа и така става по-бързо. Не ги интересува, че оборотите намаляват, а от там и печалбата“.
В практиката съм виждал какви ли не правилници за вътрешен трудов ред.
Време е обаче да го сменим това наименование, дори и като заглавие на файл в работната ни папка. Защото всеки път се налага да питам – добре де, чудесно е, че го имате, но спазвате ли го наистина?
Сами може да се досетите за отговора. Какво е решението, ако искаме наистина да се спазва правилникът?
Наричаме го етичен кодекс. Ето какво ни споделя изкуственият интелект на Google (който, между другото е доста добра конкуренция на Chat GPT) по темата за примерите за етичен кодекс:
Разбира се, ето някои конкретни примери от етични кодекси, които изискват от служителите да бъдат почтени и почтени:
- Google: „Ще се отнасяме с всички с уважение и ще се въздържаме от дискриминация или тормоз по каквато и да е причина.“
- Amazon: „Ще се отнасяме с чест и почтеност в всичките си действия.“
- Apple: „Ще се отнасяме с уважение към всички хора и няма да търпим дискриминация, тормоз или други форми на неприемливо поведение.“
Тези примери показват, че етичните кодекси обикновено изискват от служителите да бъдат честни и почтени в своите взаимоотношения с колеги, клиенти и други заинтересовани страни.
Как служителите могат да бъдат почтени и почтени в своите взаимоотношения?
- Бъдете честни в комуникацията си с другите. Не преувеличавайте или лъжете, за да постигнете целите си.
- Бъдете почтени в работата си. Не присвоявайте чужда работа или не се опитвайте да измамите другите.
- Показвайте уважение към другите. Не дискриминирайте или тормозете никого на базата на раса, религия, пол, сексуална ориентация или други фактори.
Като се придържате към тези принципи, можете да помогнете за създаване на по-етично и продуктивно работно място.
Съгласен съм с тези от вас, които смятат, че тези правила са доста общи и до голяма степен пожелателни. Наличието на етичен кодекс е препоръчителен дори и за най-големите компании имат такива кодекси.
За какво и как ги използваме и създаваме заедно с нашите партньори и клиенти?
За да има полза от кодекса, той е добре да се създаде от екипа, а не от ръководството. Мениджърът само дава посоката и посочва случаите, при които се работи при ясни правила.
Пример: Как да процедираме, ако някой редовно закъснява? Как да постъпим, ако някой, въпреки всички проведени обучения и разговори, пак твърди, че няма да се получат нещата? Как взимаме решение, ако твърдението е на база предположение или е пробвано само веднъж?
Повярвайте, хората са доста креативни в измислянето на правилата. Магията е, че това са техните правила, не нашите.
Затова изберете отговорник или етична комисия, която разглежда казуси, предлага решения и прилага кодекса правилно. Дайте им правото от време на време до го актуализират, допълват.
Гарантирам, че това ще Ви спести, часове, седмици, може и месеци от решаване на основни предизвикателства в управлението на вашия бизнес.
Сигурен съм, че ще Ви е по-приятно да имате среща със стратегически партньор и да договорите разширяването на бизнеса, отколкото да присъствате на оперативка за спазване на трудовата дисциплина.
Смятам, че собствениците на бизнеса е добре да се наслаждават на тази магия, да създават, развиват, печелят, а не да са класни ръководители в собствените си компании.
ЗА АВТОРА
Бойко Проданов има проведени над 2000 интервюта, 3000 обучени ръководители, мениджъри и търговци и знае, че винаги има какво да се научи от участниците в едно обучение или кандидатите за работа. При съвместната си работа с корпоративни клиенти от областта на недвижимите имоти, застраховането, търговията на автомобили, банките и от посещаването на форуми за бизнес лидерите, Бойко е научил, че не е важно един лидер да тегли или бута хората, а да ги убеди да го следват. Девет години опит в управлението на хората, човешките ресурси и директните продажби са го научили, че правилната комуникация е най-важното умение при ръководенето на всеки успешен бизнес.