„Когато служител дойде да говори с вас за нещо, не забравяйте да му дадете всичко от себе си, цялото си внимание!“ – твърдят в интервютата с мен HR-те, за които хората в организацията твърдят, че са с висока референтна позиция. И продължават: „Отвърнете се от компютъра си, оставете телефона си и се съсредоточете върху това, което се случва в разговора ви с човек, с когото общувате доверително и задълбочено по важни за него, вас и организацията теми“.
И още: „Поддържайте зрителен контакт и използвайте вербални и невербални знаци, за да покажете, че не просто слушате – независимо дали това е просто кимане или повтаряне със свои думи на това, което са ви казали, за да потвърдят, че правилно сте ги разбрали.“
Друга съществена част от това да сте референтни HR-и е да се интересувате искрено от работата, преживяванията и живота на служителите в компанията
Някои споделени от тях признания за семейния им живот, хобитата и грижите им в и извън работата не само ще ви помогнат да разбирате по-добре динамиката на тяхната мотивация и конкретните предизвикателства, с които се борят. Но също така да направите очевидно, че наистина ви е грижа за всеки служител като уникален и сложен индивид, с който организацията си партнира, за постигане на споделени цели.
Откритите, честни дискусии – често напълно неформални разговори, които водят до взаимна, двупосочна обратна връзка и съвместно търсене на възможности за подобрения и развитие, спомагат за насърчаване на ангажираността на служителите и водят до по-добро приемане на промените и иновациите в организационния живот.
Референтните HR-и осъзнават, че творчеството в трудовата дейност се случва най-добре в работна среда на сътрудничество, където няма такова нещо като лоша идея или глупав въпрос
Можете да помогнете много за насърчаването на това, като давате ход на нещата и признавате своите и на другите мениджъри грешки.
Като се гмурнете сами в различни проекти за подобрения, развитие и внедряване на иновации, заедно със служителите, вие давате личен пример и можете да ангажирате и песимистичните и скептични служители, като им покажете, че сте напълно ангажирани в процеса. Референтната ви мощ ще свърши останалото, за да се намалят съпротивите срещу промените и иновациите.
Служителите, които се чувстват подкрепени и вярват във вашата референтна сила, ще бъдат много по-склонни да споделят с вас, когато имат страхотна идея. А това в съвременните организации въобще не е за пренебрегване.
Друг ключов аспект на референтното поведение на HR-ите е знанието за това кога и как в организацията трябва да се поеме отговорност за действията на мениджърите и служителите в нея
Ако има някакъв проблем или някой е допуснал грешка, като референтно мощен HR трябва да го подкрепите, така че този колега – независимо къде стои в организацията, да знае, че „пазите гърба му“.
Служителите, а и много мениджъри, искат да знаят, че ако работят упорито, ще бъдат възнаградени, и че, ако нещата се объркат, вие – референтния HR, – ще ги защитите, ще се застъпите за тях.
Поемането на отговорност, разбира се, въобще не означава приписване на заслуги. HR-те с референтна мощ често напомнят на организационните лидери и висшестоящите мениджъри в организацията да не крадат светлината на прожекторите, заслужена от даден креативен или иновативен служител или екип в организацията. Ако не правят това, те няма как да запазят своята референтна мощ за дълго.
Това е свързано с даването на кредит – даването на признание за приноса – там, където те се дължат. Ако служител даде идея, променяща играта в организацията, признателността за това трябва да му принадлежи чрез вашата подкрепа като мощна референтна фигура в организацията.
И накрая, нека си дадем сметка, че има множество примери за HR-и с референтна мощ навсякъде около нас в света на бизнеса и в обществото
Може да имаме, например, любими знаменитости, които смятаме, че са като нас и с които дори можем да се свържем в социалните мрежи. Ние сме по-склонни да следваме техните предложения, избирайки да купуваме някои от продуктите, които те препоръчват, и дори да следваме техните модни избори и начин на здравословен живот.
В света на бизнеса мениджърите, които имат референтна мощ, не карат служителите да работят по-добре само защото са шефове или защото са способни да ги принудят икономически. Хората в екипа ви искат да работят по-усърдно и да бъдат похвалени за това, се ангажира повече с мениджъри, които са си на мястото и правят трудното в работата заедно с тях.
Има и други аспекти на управлението и развитието на човешкия капитал, които могат да се разглеждат заедно с психосоциалното лидерство на осъзналите го референтни HR-и.
Дори най-харесваният, авторитетен и търсен от сътрудниците HR с референтна мощ лесно може да я загуби, ако не прави градивни критики или не се справя с проблемите на своето работно място.
Подобряването на уменията ви за упражняване на повече референтна мощ като професионален HR (мениджър, специалист или консултант) ще ви направи по-популярен сред колектива. Но това идва с ангажимент да имате реален принос за намиране на по-възнаграждаващи начини за мотивиране на служителите, за постигане на по-добри резултати и подобряване на организационната ефективност.