HR МениджърПолезно

Как гледат на бизнеса шефовете и как служителите?

IMG IT Academy

Бизнесът е жестоко нещо. Служителите на компанията са сигурни, че в повечето случаи ръководителят показва неразумна твърдост към тях. А ръководителят е сигурен, че никой от подчинените му не е изпитвал в живота си това, което той изпитва почти всеки ден, разрешавайки кризи и проблеми, които никой освен него не може да реши по някаква причина. Много неща не изглеждат еднакво от гледна точка на лидера и от гледна точка на неговите служители.

Нещата, на които служителите и техните мениджъри гледат по различен начин

Бизнес

За служителят наемането на работа във фирма е начин да печели пари, за да увеличи личното си благополучие.

За лидерът бизнесът изгражда система, която повишава рентабилността на компанията и едва тогава личното благосъстояние.

За кого от тях тяхната компания е дойна крава? Много труден въпрос, нали?

Заплата

Служителят, вземайки спечелените пари от банкомата, чувства, че тези пари миришат на собствената му пот и кръв. Печели ги честно и понякога смята, че е спечелил дори повече, отколкото е получил.

Мениджърът знае, че парите на всеки служител се поливат с пот, кръв и сълзи от целия екип. Би искал да плаща на специалистът повече, ако е той е добър. И ако шефът не направи това, тогава той е спрян от числата във финансовите отчети на компанията.

Оперативки

Служителят често е убеден, че многобройните оперативки, устройвани от ръководителя, само отвличат вниманието от работата. „Шефът днес е повишил оперативен“, въздъхват подчинените, преплитайки се в третата среща за деня.

Ръководителят провежда оперативки защото вижда, че екипът му въобще не разбира какво се иска от него. Шефът ще спре да ги води само когато е убеден, че идеите му са разбрани от всички и правилно. За лидера това е въпрос на комуникация. Той иска да бъде разбран (осъзнавайки колко е трудно да се постигне това). Служителят се страхува да разбере шефа, освен това в напредналия случай той се съпротивлява на появата на това разбиране. Защото да разбереш и да направиш всичко в съответствие с това разбиране означава да напуснеш зоната на комфорт. За обикновения човек няма нищо по-трудно.

Задържане на работа

Служителите смятат, че шефът им е на мнение, че те трябва да работят в офиса до късно. Ръководителят не мечтае да краде от личното време на подчинения, не е необходимо да се задържа след работа, трябва да може бързо и ефективно да изпълни всичките си задачи в рамките на работния ден. Напротив, шефът би искал служителите да се приберат навреме (след добре свършена работа) и да живеят там, извън офиса, щастливи. Специалист, който е доволен от личното си съществуване, е една от основите на ефективен бизнес.

Отношение към хората

За обикновеният човек, служител в офиса, човечеството е цветна градина, състояща се от много категории: добри и не толкова, даващи и в общи линии не даващи, заможни и бедни, с и без връзки, глупаци и интелектуалци, мюсюлмани и будисти, които са полезни в живота и безполезни и т.н.

Шефът знае колко разнообразна е цветната градина, но въпреки това всички нейни представители са разделени за него само в четири категории:

  1. умен и трудолюбив
  2. глупав и трудолюбив
  3. умен и мързелив
  4. глупав и мързелив

Естествено, той мечтае, всички негови подчинени да принадлежат към първа категория. Но той разбира, че картината на света в тази ситуация би била близка до научната фантастика. Умен и трудолюбив рядко се среща в природата. По правило те не се задържат дълго време като наемници, след известно време правят свой бизнес. В действителност шефът трябва да се справи само с последните три категории хора. И без значение кой е подчиненият му, шефът го държи, защото смята в момента най-малкото зло за компанията си.

Увереност в себе си

Почти всеки служител, който е работил в компанията повече от година, има самоувереността на шефа. И почти всеки специалист някъде дълбоко в себе си е убеден, че е супер професионалист в своята област. Лидерът не трябва да потвърждава своето право да бъде уверен в себе си толкова, че от страни да изглежда самоуверен. Щом шефът си позволи да се съмнява в решенията си, той ще загуби контрол над бизнеса. Докато той мисли за решение на даден проблем, той може да се съмнява колкото иска. Но щом го изрази, няма смисъл да се съмнява в него.

Невъзможно е да прескочите река на 99%: ако в последния момент започнете да се колебаете, ще паднете в бездната. Всичко това не означава, че той не се консултира със своя екип. Но отговорността за вземането на окончателното решение все още е негова.

Понятието „добър лидер“

Добрият шеф, от гледна точка на служителя, трябва да бъде дружелюбен, да влиза в положението му, да го пуска от работа по-рано, да поправя грешките му, да му каже как да си свърши работата по-добре и да си затваря очите за факта, че той не винаги е ефективен и в настроение (боли ме главата, не се наспах добре, котката ми умря, скарах се с жената…).

Добър лидер от гледна точка на лидера е човек, който ефективно организира бизнес процесите, заставяйки екипа да работи с максимална мощност, за да постигне целите на компанията.

Пари

Служителят вярва, че много пари ще му донесат щастие.

Мениджърът знае, че парите, ако не работят, са само хартия. За него те са просто инструмент. Други неща му носят щастие.

Парите не могат да купят щастие. Но шефът не казва тази истина на служителя, защото той прагматично ще я забележи: „Ексцентричност“ – и все още няма да повярва.

Ефективност

Служителите разбират ефективността по следния начин: трябва да имате време да направите възможно най-много неща в най-кратки срокове.

Ефективността от гледна точка на мениджъра е изпълнението на дела, които носят печалба на бизнеса и минимална загуба на време за работите, които генерират дупки в бюджета (има работи, за които, от гледна точка на бизнеса не трябва да се отделят повече от определеното количество човешкочасове).

Грубост

Служителят мрази грубостта от страна на шефа и постъпва правилно.

Добрият шеф е груб, само когато всички останали аргументи са изчерпани и то само тези, които наистина действат като мотиватор.

И още нещо: добрият шеф знае как да се извини, защото за него личните интереси на служителя са това, което трябва да се защити на първо място, след интересите на компанията, разбира се.

Когато шефът наистина греши

Служителят има основателна причина да се обижда и трябва да възрази на лидера, като обоснове своята гледна точка.

Наистина добрият лидер знае как да признае грешките си.

Успех

Служителят е уверен, че за успеха на компанията той има голям принос, успехите са почти негова лична заслуга, а пораженията са следствие ан това, че другите извършват провал след провал.

Шефът разбира, че успехът на компанията зависи от екипа, а поражението – само от него самия.

На коя страна е истината?

Ако погледнете Луната от земята, тя изглежда една, но ако ч погледнете от орбитата, тя е напълно различна. Става въпрос за гледните точки. Някога шефът също е бил обикновен човек. И си спомня какво е просто да си служител (тежка работа). Той разбира психологията на подчинения си, познават любовта му към отлагането и цялата система от вътрешни оправдания за това. Да, той разбира всичко. Той просто има различна картина за света, той мисли в други категории. С една дума, той разбира, но не приема.

Парите миришат на пот и кръв. Пътят към успеха е застлан с жертви и от двете страни. Може би в съвременния бизнес, където броят на едновременните и сложни процеси е изключително голям, успехът се постига от тези, които се ръководят от други принципи на мениджмънта, по друг начин изграждат комуникационната система. И тогава откровението за взаимното разбиране се свежда до всички и бизнесът изведнъж достига своята точка на сингулярност, след което ефективните процеси започват да се разгръщат и се пише история за истинският успех.

 

Digital Agency SEOMAX
Покажи повече

HR Manager

hrmanager.bg | Портал на знанието: Човешките ресурси, HR мениджмънт

Подобни публикации

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button
Close
Close