HR НовиниАнализи

HR-технологии – 2020: Пробивът продължава

IMG IT Academy

Джош Берсин, основател на Bersin от Deloitte, пусна поредния доклад за прогноза на HR Technology Disruptions 2020, в който оцени настоящото състояние на HR пазара и говори за това какви промени трябва да се очакват.

10 промени на пазара на HR технологии през 2020 г.

Въпреки „лудостта“ пазарът е „добре“, каза той. Експертът отбелязва зрелостта на продуктите и тяхното качество като предимства. Те са добре проектирани и вече тествани от компаниите.

Продължават да се правят големи инвестиции в пазара на HR технологии, което гарантира по-нататъшното му развитие.

В същото време пазарът стана много объркан. Сега има „твърде много“ стартъпи, смята Берсин. А това влошава положението на доставчиците и усложнява избора на HR купувачи.

Джош Берсин заключава, че компаниите вече изискват специалист в ролята на „архитект“, чиито задачи трябва да включват анализ и оценка на системи и инструменти. Днес големите компании се занимават със средно 11 системи за управление на персонала. Системите за обучение и развитие обикновено са много по-големи.

Общо Джош Берсин отбелязва 10 ключови пробива в HR технологиите през 2020 г.

  1. Нишата на облачните платформи продължава да се развива, но все още се появяват нови играчи.

Към днешна дата такива доставчици на облачни продукти като Oracle, SAP, ADP, Ultimate, Ceridian, Infor, Gusto, Paycor, HiBob, Sage и много други се утвърдиха на пазара. Всички те са достигнали сериозно ниво в техническото изпълнение на основни HR функции.

Има обаче значителни промени в начина на работа на тези системи за потребителите и много доставчици не са в крак с тях. На пазара се появи иновативна идея, която се фокусира върху „платформи за развитие на опита на служителите“. Въпреки факта, че доставчиците харчат огромни усилия и пари за създаване на сложни решения, пазарът е толкова иновативен, че всички те започват да си сътрудничат с други доставчици.

2.Появяват се платформи, свързани с опита на служителите.

Традиционните системи за управление на обучението и управлението на таланти все още са в търсенето, но сега на пазара се предлага ново поколение усъвършенствани платформи. Тези нови инструменти правят традиционните платформи за управление на таланти без значение, тъй като на първо място те са предназначени за служители, а само на второ – за HR отдели.

  1. Архитектурата на HR технологиите се промени.

В продължение на много години системите за управление на персонала се представяха като „единни счетоводни системи“. Но този подход вече е остарял. Днес повечето компании имат много „счетоводни системи“ и те са свързани помежду си чрез система за корпоративна идентификация, която често се допълва от възможността да се съхраняват исторически данни.

Идеалът е нов набор от софтуер (наричан още портал за самообслужване на HR) за създаване на кариерен път за служителите. Този нов пазар – платформата за разработване на опит на служителите – се превръща в гореща тема.

И тъй като повечето от иновативните инструменти, от които се нуждаете сега, са разработени от малки екипи, по-удобно и ефективно е да внедрите „приложна екосистема“, а не само базов продукт за човешки ресурси.

  1. Пазарът на набиране на персонал се развива с бързи темпове и изкуственият интелект му помага в това.

Набирането на персонал в момента е най-големият пазар, използващ изкуствен интелект (AI) в HR. AI помага за подобряване на области като подбор на източници, оценка на персонала, интервюта, управление на опита и др. Екипите за набиране на персонал, като останалата част от HR отдела, действат като системни интегратори, но това е точно това, което никоя платформа не е в състояние да направи.

Много доставчици на продукти за набиране на персонал се обръщат към вътрешната мобилност на таланта, управлението на кариерата и други свързани области. Защо? Пазарът на набиране на персонал е пренаситен (това е „червеният океан“) и много от доставчиците разполагат с полезни технологии за развитие на вътрешна мобилност. А вътрешният пазар на наемане днес започна да играе много по-голяма роля от всякога.

  1. Технологиите на обучение са узрели и сега може да се учи дори в процеса на работа.

Ученето на нови умения и продължаващото професионално развитие е важна тема, която се характеризира с наличието на инструменти. LMS платформите не са изчезнали, но са видимо остарели. Платформите за обучение се превръщат в експлозивен пазар. В момента те се допълват с възможности за съвместно обучение, опции за създаване на видео, препоръки за съдържание, базирани на AI, предвидими оценки на умения и разнообразни инструменти за микро-обучения.

  1. Технологиите, свързани със здравословния начин на живот, се сливат с HR-технологиите.

На пазара са широко представени инструменти за психическо и емоционално здраве, намаляване на стреса, разработване на диети и финансово благополучие. Повечето големи доставчици на здравни услуги инвестират в разработването на нови автоматизирани инструменти на базата на ИИ и могат да бъдат избрани за всякаква работна сила. Платформи като Virgin Pulse, LimeAde, MEquilibrium наистина могат да променят поведението на хората по време на работа.

  1. Технологии, които насърчават принципите на приобщаване и разнообразие, както и диагностициране на тормоз, вече са на пазара.

Тази посока е сравнително нова – преди няколко години изобщо нищо не се чуваше за нея. Днес това е утвърден сегмент на технологичния пазар, тъй като темата за включването и разнообразието стана критично важна за бранда на работодателя.

  1. Инструментите за въвлеченост вече са добре създадени, появяват се платформи за действие.

Инструментите за интервюиране на служители и получаване на обратна връзка бързо се превръщат в „платформи за действие“ – системи, които събират информация и я превръщат в препоръки за мениджъри. Това е голяма промяна на пазара и някои доставчици вече явно успяха.

Ново поколение доставчици вече предлага иновативни „платформи за прослушване“, които надхвърлят експресните анкети.

Сегментът е заобиколен от мащабируема корпоративна инфраструктура, която ви позволява да събирате мнения на служители, обратна връзка и различни форми на анкети.

  1. Анализ, чат ботове и обработка на естествен език са много популярни.

Във всичко това AI играе огромна роля. А това означава, че анализа, чатботите и обработката на естествен език вече са част от HR. Без значение колко нова и объркваща е тази технология, всички тези инструменти привличат вниманието, тъй като компаниите започват да осъзнават, че могат да закупят част от технологията според техните нужди.

  1. Пазарът на доставчиците се променя.

Microsoft (LinkedIn и Glint), Google (Google Jobs), IBM (Watson продукти), Salesforce (Trailhead), Facebook (Workplace) и ServiceNow (автоматизация на услугите и опит на служителите) – всички тези компании се появиха на пазара на HR технологии. И те са готови да се конкурират със съществуващите играчи на пазара Oracle, Workday, SuccessFactors, ADP и всички останали.

През 2019 г. обемът на рисковите инвестиции и преките инвестиции в пазара на HR технологии възлиза на почти 4 милиарда долара.

Компании като Saba, JobVite, Kronos, Infor, Kazoo и много други получават инвестиции от вече „зрял капитал“. Освен това над 1 милиард долара отиде за стартъпи. Почти всеки рисков инвеститор сега има HR партньор.

По материали на Josh Bersin

Digital Agency SEOMAX
Покажи повече

HR Manager

hrmanager.bg | Портал на знанието: Човешките ресурси, HR мениджмънт

Подобни публикации

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button
Close
Close