Служителите, попаднали в конфликт на работното място, искат от вас като от свой мениджър справедливост и безпристрастност в процеса на медиация. Реалистично ли е обаче това да се очаква от HR-а – човекът, който на практика познава хората от екипа си и най-добре знае от кого какво може да се очаква?
Безпристрастността от страната на мениджъра може да бъде предизвикателство
Защото на пътя застава необходимостта да се задоволят нуждите на служителите и на бизнеса. Освен това сериозна пречка се оказва и естествената склонност да се формират оценки, а не да се правят преценки. Но всичко това не е оправдание за запазването на безпристрастността, която да е в основата на успешната медиация и да изгради съществено доверие, позволяващо на всички участващи страни да общуват открито. Именно въпросната по-задълбочена комуникация проправя пътя към полезни решения, работещи за всички в дългосрочен план.
Как специалистите по човешки ресурси могат да устоят на напрежението и да култивират своята безпристрастност?
В тази статия ви предлагаме 8 HR стратегии за проява на безпристрастност в процеса на медиация.
Демонстрирането на безпристрастност не е пасивен акт. Макар в същността си да означава да не избирате страна, реално тя представлява съзнателен избор, като показва на всяко лице, че неговият глас има тежест, а опасенията му са основателни. А основата на доверието се крепи на чувството за безпристрастност. А всяка ваша дума и действие допринасят за това чувство или го подкопават.
Затова е изключително важно да разберем защо основните HR стратегии засилват ролята на неутрален медиатор, фокусиран върху процеса и разрешаването на спора. Защото, за да се култивира среда за продуктивен диалог, това играе решаваща роля.
1. Слушайте активно
Фокусирайте се върху разбирането на гледните точки на двете страни, като се стремите да бъдете максимално безпристрастни. Обръщайте внимание на невербалните сигнали, опитайте се да предразположите хората към разговор и демонстрирайте разбиране. Това ще осигури безопасно пространство за открита комуникация.
2. Използвайте неутрален език
Знаете, че именно той спомага двете страни да изкажат максимално искрено гледната си точка, нали? Избягвайте език, който се възприема като субективен или обвинителен. Това ще затвърди вашата неутралност и ще насърчи доверието по време на процеса.
3. Контролирайте реакциите си
Опитайте се да изглеждате спокойно, дори когато изпитвате голямо напрежение. Именно това ви професионално поведение вдъхва доверие у хората в процеса на медиация.
4. Поставете ясни очаквания
В началото на медиацията очертайте ролята си на медиатор – определете същността и смисъла на процеса, поверителността и сроковете. Ясните основни правила насърчават чувството за справедливост и помагат на всички да разберат границите на процеса на медиация.
5. Избягвайте предубежденията си
Отделете време за самоанализ преди и след всяка сесия по медиация. Признайте всички несъзнателни предубеждения, които могат да повлияят незабележимо на мисленето ви, и активно работете, за да ги контролирате с цел постигане на действителна безпристрастност.
6. Правете разлика между факти и мнения
Насочете разговора към достоверна информация, която може да бъде проверена. Поискайте конкретни примери в подкрепа на твърденията („Можете ли да опишете ситуация, в която се е случило това?“). Стремете се да не се изразявате твърде емоционално. Ако все пак те са такива, опитайте се да ги преформулирате, за да бъдат по-неутрални. Редовно обобщавайте получената информация – така ще следите и как двете страни възприемат изказването на другия.
7. Фокусирайте се върху самия процес, а не върху резултата
Подчертайте, че ролята ви е да улеснявате продуктивния диалог, а не да налагате конкретно решение. Използвайте отворени въпроси, за да насърчите и двете страни да споделят гледните си точки и да идентифицират основните си нужди.
8. Водете документите в корелация с разговора
Водете неутрални, подробни бележки, които максимално съответстват на получената информация. Избягвайте да споделяте личното си мнение или тълкувания. Направете обобщение на бележките си с участващите страни след процеса на медиация, за да гарантирате, че те са запознати със съдържанието и са съгласни с него.