Всички имаме специфични „спусъци“, които задействат старите навици. Например, излизам да потичам, веднага щом се прибера вкъщи от работа. Тези „спусъци“ са възникнали като част от досегашния ни опит. Например, много служители от „екранните поколения“ не могат да започнат работния си ден преди да са проверили – вече на работното си място, – социалните си мрежи.
Причината опитът и навиците ни да имат такава власт над нас е, че те по същество са вградени в психичните механизми, които създават желанията ни. През повечето време тези желания се появяват толкова постепенно, че всъщност не сме в състояние да осъзнаем, че съществуват, и по-често сме слепи за тяхното влияние.
Но както асоциираме сигнали/символи с определени награди, в психиката ни на основата на досегашния ни опит се появява подсъзнателно желание, което позволява цикълът на досегашния опит да се върти.
3-те ключови стъпки за придобиване на нов опит
- Създаваме нови „спусъци“.
- Осигуряваме награда.
- Намираме желанието, което ще насърчи придобиването на нов опит (знания, умения, практики, отношения) и ще разхлаби примката на досегашния, вече ненужен опит.
Капитализацията на опита е задължителна. Попитайте себе си и колегите си:
„Какво имаш, какво правиш и си, и какво от това искаш да запазиш, надградиш, използваш по-добре или трансформираш?“
И гарантирайте, че наградата за придобиване на новия опит е ясна и е нещо, което наистина искате. Ключът към това да се освободите от ненужния ви вече опит е да накарате психиката си да очаква наградите и ползите от придобиването на нов опит, да копнее за усещането за постижение, с което миналия опит и изградените в миналото навици вече не може да се състезава.
Жаждата е същественият елемент, това е стремежът, който превръща новата практика в нов опит.
Спомнете си как обикновено се случват нещата при хранителните ни навици. Ако жадувате за нещо сладко, едва ли ще посегнете към солена закуска. Много по-вероятно е да вземете парче плод или шоколад. Психологически придобиването на нов полезен опит функционира по същия начин – гладът води до нови умения и ако те го задоволяват, те стават полезни навици.
След като сте разбрали как да предизвикате желание за учене и промяна у служителите в една компания, и го удовлетворявате, всяко ново формиране на нови знания, умения, отношения ще стане по-лесно.
Златното правило на Пламен за капитализацията на опита:
Не, не можеш да се откажеш от миналия си опит, можеш само да го промениш като капитализираш върху него.
Не можете просто да премахнете лошите навици на служителите в една компания. Първото нещо, което трябва да направите, е да идентифицирате „спусъците“, които задействат възпроизвеждането на миналия опит, включващ едни или други вредни навици или отживели времето си знания, умения и практики.
Например, ако служителите ви обичат да се поразхождат из фейсбук и тик-ток профилите си всеки следобед, докато са на работа, трябва да определите времето като „спусък“. Така че трябва да замените реенето им из социалните мрежи с по-здравословна за тях, работата и организацията алтернатива. Предложете им в същото време да имате кратко забавно състезание с приятни изненади и награди.
Можете да опитате да замените социалните мрежи с бърза 15-минутна разходка около офиса или съвместно слушане и обсъждане на любим подкаст.
Организационният опит и качеството на живота
Организационният опит, придобиван в една организация, е нещо фундаментално важно, което има силата да повлияе на това как работим, ядем, играем, живеем, харчим пари и се отнасяме помежду си.
HR-те с богат организационен и житейски опит разбират значението на ключовите аспекти на човешкия опит за организационното функциониране и развитие. Неслучайно търсят служители с богат опит, способности и готовност за придобиване на нов опит – тези способности на служителите им насърчават една специфична верижна реакция в организационния живот на бизнеса.
Ключовите аспекти на организационно значимия опит започват един невидим с просто око психосоциален процес, който с течение на времето трансформира всичко в живота на една група, организация или общност.
Най-важните навици, например, са тези, които, когато започнат да се променят, се изместват и трансформират поведенческите модели и интерактивните мрежи в организацията.
Един тривиален пример, за да илюстрирам силата на ключовите аспекти на опита. Ако това лято сте взели решение най-после да започнете да спортувате доста по-редовно, вероятно ще откриете, че с течение на времето, други привидно несвързани области от живота ви също започват да се променят.
Навикът да се изследва и упражнява нещо, различно от обичайното, за да придобиете нов опит, има власт над други части от досегашния ни опит като хранене и работа, която започва да става очевидна, ако наистина сте започнали да тренирате, без излишно да отлагате. И това скоро ще има пряк резултат и върху работата ви, ще бъдете по-продуктивни, по-работоспособни и ще се чувствате по-малко стресирани.
Ето защо във втората част на този текст ще отделя специално внимание на това, което наричам ключов навик за непрекъсната капитализация на досегашния опит чрез упражненията за придобиване на нов организационно значим опит. Откритостта към нови преживявания и придобиването на нов опит е с решаващо значение и наистина може да повлияе на целия ви живот и да въведе промяна в организацията на всеки бизнес.