Стратегията за управление на човешките ресурси без съмнение трябва да бъде балансирана така, че нито един детайл да не бъде пренебрегнат и всички механизми да работят перфектно – от овластяването до вдъхновението на служителите. А еволюцията към бизнес модел, ориентиран към клиентите, е част от контекста на въпросната стратегия и тя се основава на три основни стълба: 1. развитие на хората; 2. придобиване на нови умения; 3. насърчаване на приобщаваща корпоративна култура.
Комуникацията „отдолу-нагоре“ позволява на служителите от всяко ниво да дават пример и да се чувстват като главни герой в развитието на компанията
Например, през 2023 г. MediaWorld (част от MediaMarktSaturn Retail Group – водещата верига за електроника в Европа) активизира проектите си за обучение, като отделя значителен процент от предоставените 200 000 часа обучение за иновативни инициативи като „Корпоративни ценности и обучение по лидерство“. Проектите имат за цел да оформят корпоративната култура в съответствие с новите корпоративни принципи, включително:
- подобряване на преживяването на клиента;
- поемане на лична отговорност;
- провокиране на общоприетите практики;
- работа в екип.
Обучението се фокусира и върху развитието на хората и уменията, като насърчава характерни аспекти на лидерството, като например даване на пример, вдъхновяване и овластяване на служителите, както и изграждане на високоефективни екипи.
Ключов елемент на тези курсове за обучение е именно комуникацията „отдолу-нагоре“, която отразява ангажимента на компанията да насърчава приобщаваща и съвместна корпоративна култура, в която споделените ценности стимулират действията и вдъхновяват колективния успех.
Привличане на таланти във време на недостиг на кадри
От изключително значение е въпросните стратегии да привличат хора, които споделят ценностите на организацията и са ентусиазирани да допринесат за успеха ѝ. Добре е те да включват комбинация от корпоративни комуникационни инструменти и пряко участие на хората.
Много е важно мениджърския състав да обърне внимание на повишаването на видимостта и признанието за качеството на работата. Това може да стане чрез участие в различни конкурси и класации, например Top Employer Branding и Best Employer Branding.
Освен това, чрез разработването на проекти за изграждане на работодателска марка фокусът все повече се насочва върху ефективното комуникиране на отличителните ценности на компанията и характеристиките на работния ѝ опит. Това се случва както чрез социалните канали, така и чрез други платформи.
В същото време е добре да се отдаде необходимото значение на активната роля на служителите в изграждането на добър корпоративен имидж. В някои компании по света вече има разработени програми за препоръчване, които дават възможността на самите служители да привличат кандидати, като изтъкват най-добрите аспекти на работата и показват как тя отговаря на професионалните им очаквания за динамичен и предизвикателен пазар и как предлага възможност за развитие на умения.
Не на последно място, стратегически важно е именно самите служители да изтъкват предоставените възможности за балансиране на личните и професионалните нужди, като например гъвкавостта на интелигентната присъствена работа или възможността за договаряне на дистанционна работа или такава на непълно работно време.
За хората е от първостепенно значение да могат да инвестират в себе си чрез възможности за учене и личностно развитие
Опитът на служителите със сигурност е на по-висока почит отвсякога, особено след навлизането на новите поколения, които според специалисти имат много по-балансирана скала от ценности по отношение на въпроса за баланса между професионалния и личния живот.
Това е и една от причините предложенията за обучение могат да варират от специализирано техническо съдържание, като например чужди езици или продуктово обучение, до нови технологични тенденции, умения за съблюдаване, осигуряване на разнообразие и приобщаване и всички управленски компетенции.
Няма спор, че вътрешнофирменото обучение е една от най-важните инвестиции на една компания. Затова е добре да се предложат разнообразни програми, които да бъдат свързани с навлизането във фундаменталните аспекти на компанията, нейните ценности и принципи, организационния модел и очаквания към хората.
Освен това е добре да се обърне и специално внимание на формирането на меки умения, тъй като именно те правят разликата в отношението от страна на клиентите, в сравнение с други марки.
Друга много важна стъпка е възпитаването на способности за вземане на решения, поемане на отговорност, експериментиране, уважение към другите и умения за работа в екип с подход, винаги основан на уважение и доверие към другите. Тези вродени аспекти се оценяват по време на подбора, но и могат да бъдат доразвити на работното място чрез структурирана програма за обратна връзка както отгоре надолу, така и отдолу нагоре.
При всички случаи обаче е добре регулярно да се получава възможност за идентифициране на областите за подобрение, които се появяват при задълбочен анализ на аспекти като:
- стратегия за хората;
- привличане на таланти;
- обучение, многообразие, равенство;
- благосъстояние.
По този начин компаниите ще останат привлекателни за талантите и ще задържат най-добрите професионалисти в компанията.