HR НовиниАнализи

Ангажираността на персонала – въпрос на равновесие

IMG IT Academy

Прилагането на мерки за подпомагане на служителите да балансират професионалния и личния си живот има положително влияние върху процента на ангажираност на персонала.

Harvard Business Review интервюира 27 изпълнителни директори от 9 големи компании, за да се задълбочат в темата за нивата на ангажираност. За тази цел HBR се опита да разбере до каква степен политиката за баланс между работа и живот влияе върху ангажираността на служителите. В групата на анкетираните 54% са жени и 46% мъже, представляващи различни сфери: финансов сектор, образование, здравеопазване, частни и публични услуги.

Точковите мерки са неефективни

Много компании са приели формални мерки, често експериментални и не интегрирани в една цялостна програма.

HBR също отбеляза плавното прилагане на „мерките за гъвкавост“: непълно работно време, дистанционна работа, нефиксирани часове за работа.

След като анализира опита на участниците в проучването, Harvard Business Review подчерта 4 принципа за баланс между личен живот и работа, на които трябва да обърне внимание всяка компания, която се грижи за служителите си.

Осигуряване на персонализирана подкрепа

Работа от дома и гъвкави часове са много важни за служителите, но те не работят, освен ако служителите не се уверят, че се чувстват важни и значими за компанията.

За да могат мениджърите да създадат удобна работна среда за персонала, те трябва да са наясно с личните трудности на всеки служител. Тук отделът за човешки ресурси може да дойде на помощ, който редовно трябва да общува с персонала по отношение на благосъстоянието им на работното място, а след това – да информира мениджърите за резултатите от комуникацията с персонала. Добре установената комуникация ще помогне да се предотврати „прегарянето“ на служителите и да се балансира работата и личния живот на всеки от тях.

Показване със собствен пример

Много ръководители подчертават необходимостта да придават смисъл и значение на всичко, което служителят прави, демонстрирайки, че всяко решение или задача има ясна и обоснована цел. Включително и това, което прави самият лидер.

Освен това, мениджърът по свой пример трябва да демонстрира точно този баланс на работа и личен живот: да има хобита извън офиса, да не взима работа вкъщи, да отговаря на работни писма само в работно време, да прощава на подчинените за незначителни нарушения.

Един от интервюираните ръководители призна, че служителят трябва да може да каже „не“ и да определи правилните условия на работа за него. И за това и двете страни трябва да бъдат отворени за диалог и честни помежду си. Ако служител открито изрази своите желания, тогава компанията е по-лесно да ги удовлетвори.

Поддържане на справедливост

Специалистите на компанията очакват предприетите мерки, отстъпки и компромиси да се прилагат за целия екип, а не за отделните членове.

Да разгледаме пример за работа вкъщи един път в седмицата. Ръководителят показа с примера си, че това е възможно и позволено. Препоръчително е да вземете такова решение колективно и да обсъдите отново поне 2 пъти в годината. След това изберете служители, за които наистина е необходима такава възможност (малки деца, живее далеч, няма нужда винаги да е в офиса и т.н.). Предлага се ротация на служителите, които използват това предложение на компанията. Така всички разбират, че един ден ще дойде и техния ред и ръководителят ще сведе до минимум усещането за несправедливост в екипа.

Вземете под внимание разликата между поколенията

Хората от поколение Y са склонни да поставят собствените си интереси пред тези на компанията. Те напускат по-свободно, ако не се чувстват заинтересовани от работата и растеж в своята компания.

От своя страна служителите X често поставят работата в центъра на живота си, като остават в офиса и показват, че винаги са на линия. Често такива служители са убедени, че това показва тяхната ангажираност и лоялност към компанията. Въпреки това, днес вече е ясно, че допълнителните часове, прекарани на работа, не влияят на ефективността на персонала.

Това поведение е противоположно на концепцията work-life balance, която включва способността да отделяте време за себе си, да разнообразявате свободното си време и да се „изключвате“ от работата. Всичко по-горе не е признак на мързел и нежелание за работа, а по-скоро дава сила за нови професионални постижения.

Как да го внедрите във вашата компания

В големите компании е доста трудно да се общува индивидуално с всеки служител, изяснявайки какви условия на труд той би искал да има. На помощ идват системите, благодарение на които всеки специалист с един клик може да изпрати заявка до своя мениджър, а той от своя страна моментално да го получи и да отговори.

Digital Agency SEOMAX
Покажи повече

HR Manager

hrmanager.bg | Портал на знанието: Човешките ресурси, HR мениджмънт

Подобни публикации

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button
Close
Close