HR МениджърПолезно

9 съвета как да останеш лидер при дистанционна работа

IMG IT Academy

Епидемията Covid-19 напълно промени начина на работа на хиляди компании за броени дни. Много мениджъри трябваше да преминат към отдалечен режим и това не беше лесно – особено трудно е да се управляват процеси и да се поема отговорност за благосъстоянието на служителите в такава ситуация.

Как трябва да действа лидерът, за да поддържа екипния дух и ефективността на работата?

Проучване на Accenture на 15 000 служители в 10 държави показва, че екипите се нуждаят от лидерска подкрепа на три нива:

  • На основно ниво, физически нужди: по време на криза хората искат да бъдат в безопасност.
  • На средно ниво – психологическо състояние: за хората е трудно да преминат към нов формат (у дома не е лесно да издържите на работно време, често няма достатъчно самодисциплина и много от тях трябва да се грижат за децата и възрастни роднини).
  • Върхът на „пирамидата“ е необходимостта от комуникация и връзка с общата кауза: служителите трябва да се чувстват ангажирани в задачите, които бизнесът решава.

Няма нито един сценарий, който да помогне. Но има няколко правила, които ще ви позволят да преминете през адаптационния период и да поддържате ефективност дори при отдалечена работа.

  1. Създайте „оперативен щаб“ от топ мениджъри

Преминаването към формат от разстояние трябва да се превърне в нормална процедура, която може да се практикува в бъдеще. Затова актуализирайте фирмените политики по всички най-важни точки: пътуване (което ще стане възможно след приключване на режима на самоизолация), формати и часове работа, инструменти за дистанционна връзка, ваканции и др. Това е първата стъпка.

След това е необходимо да се изработят и създадат условия, които да смекчат физическото и психологическото въздействие на кризата върху служителите, например по въпроси като подкрепа при грижите за деца или възрастни роднини. Като лидер, кажете на хората как по-добре да оборудват домашен офис, научете ги как да работят с нови програми и технологии, организирайте технологична инфраструктура. Всички тези въпроси трябва да бъдат решени от специален персонал, състоящ се от висшето ръководство на компанията и необходимите специалисти.

  1. Забравете йерархията

Ако все още не сте свикнали да работите в гъвкави екипи, време е да започнете. Просто се доверете на вашия екип: дайте възможност на служителите да работят с клиенти по ефективен и удобен начин и оставете мениджърите да вземат независими решения. По това време има смисъл да се намали „дистанцията до лидерство“. Намалете степента на формалност, използвайте чатове или индивидуална комуникация, за да обсъдите възникващи проблеми.

  1. Разпостранявайте фирмените ценности във всичко, което правите

По време на карантината хората особено се нуждаят от чувство за „лакът“. Нищо не поддържа чувството за единство повече от преследването на общи цели. Това означава, че ценностите на вашата компания трябва да се четат при всяко действие на служител или мениджър: защо правят това, защо сега? Предайте на екипа собствените си ценности и ги оставете да станат гласът на вашия бизнес. Когато говорите с екипа си, дайте приоритет на думите, които съдържат емоционална подкрепа, тъй като те са от съществено значение за поддържането на здрав климат.

  1. Живите истории са по-добри от сухите числа

Днес компаниите събират огромни количества данни, показатели и прогнози. Но хората се нуждаят от истински, живи истории. Много е важно служителите да видят, че имат опитен, спокоен и уверен лидер до себе си. Не затрупвайте екипа с писма, не измъчвайте с изобилие от срещи, нови директиви и доклади. Вместо това говорете за това как техните колеги се справят със ситуацията.

  1. Освободете хората от неприоритетни задачи

Във времена на несигурност служителите се притесняват за работата си и доходите си. Ето защо е важно ясно да се приоритизират и насочат ресурсите към тези области, които ще помогнат на цялата компания да премине през труден момент. Трябва да изберете на какво да обърнете внимание и какво да направите на пауза. За целта разработете различни сценарии за развитие на събития (например продължителността на карантината) – това ще ви позволи да оцените необходимите ресурси. Обяснете на служителите, че някои от процесите са умишлено задържани, за да се грижат за компанията и тяхното собствено благосъстояние. За да постигнете ключови цели, изградете екипи въз основа на способностите на хората, а не на функциите, предписани в щатната таблица.

  1. Напомнете на топ мениджърите за необходимостта от емпатия

Вниманието на вашите служители ще бъде насочено към онези лидери, които оглавяват „рестартирането“ на процесите. Уверете се, че тези хора, освен професионални качества, могат да проявяват съпричастност и грижа. Изберете онези топ мениджъри, които са най-уважавани в екипа, и им възложете да общуват по-често със служителите. Преместете фокуса им от KPI към движение напред. Нека всяка онлайн среща със служители започва с неформален разговор. Бъдете по-човечни. Ясно покажете на служителите, че не трябва да се страхуват да поставят семейството пред производителността и че е напълно редно дете да тича в стаята или куче да лае по време на онлайн среща. Не е необходимо да давате вид, че всички все още са в офиса, ако всички седят в апартамента или къщата си.

  1. Избягвайте пропуските в комуникацията

Не оставяйте вакуум в комуникацията. Отговорете на въпросите на служителите си, дори ако всичко, което можете да отговорите, може да бъде обобщено като „Добър въпрос. Не знаем, но ще разберем“. Провеждайте редовни кратки срещи, за да получите навременна обратна връзка.

  1. Помислете за култура на дистанционна работа за в бъдеще

Вече може да се извлече важен урок от текущата ситуация: компанията винаги трябва да е готова да превключи част от екипите си в отдалечен режим. Това е единственият начин за изграждане на устойчив бизнес. Планирайте обучение за висши и средни служители по дистанционно управление на работната сила. Инвестирайте в отдалечено изграждане на екип днес и в дългосрочен план. Насърчавайте тези, които са най-ефективни в отдалечената работа, като ги мотивирате да обучават колеги с по-малка приспособимост.

  1. Не позволявайте на кризата да ви спре

Отделете два часа на ден, за да преодолеете глобалните предизвикателства и да подготвите компанията за бъдещето. Отначало ще изглежда, че извличате ценно време от работния процес, но повярвайте: именно тези часове ще ви позволят да не се давите в рутината и да стимулирате бизнеса си да се развива. Пандемията ще приключи, но хората и бизнесът ще останат.

Digital Agency SEOMAX
Покажи повече

HR Manager

hrmanager.bg | Портал на знанието: Човешките ресурси, HR мениджмънт

Подобни публикации

Back to top button
Close
Close