Задържането на служители е голямо предизвикателство за много организации. Това е усещането, когато осъзнавате, че най-добрият Ви служител скоро ще подаде оставка, оставяйки Ви без необходимия човешки ресурс и под натиска да спазвате сроковете на проектите. А процесът по намиране на заместник може да отнеме месеци, което води до забавяния и допълнителни разходи. Затова в днешната статия ще разгледаме 7 доказани стратегии за задържане на служители.
Какво по-различно бихте могли да направите, за да задържите служителите си?
Не се притеснявайте, не трябва да прибягвате до магически трикове, за да подобрите задържането на служителите. Има доказани стратегии, които могат да помогнат да създадете работна среда, в която служителите искат да останат и да напредват.
Задържането на служители представлява комплекс от практики, политики и стратегии, насочени към задържане на талантите в организацията и намаляването на текучеството на персонала.
Много компании се фокусират основно върху привличането на нови служители, но не достатъчно върху задържане на съществуващите. Все пак, когато служителите започнат да напускат, последиците могат да бъдат скъпи.
Заместването на служител струва около 1,5 до 2 пъти месечната му заплата, без да се вземат предвид времето и ресурсите, които се изразходват за неговото назначаване и включване в екипа.
Освен това, текучеството на персонала влияе на работната атмосфера – когато един служител напусне има вероятност и други да го последват. За по-малки екипи тази вероятност е още по-голяма. Например, ако са двама в екип и един от служителите напусне, има 25% по-голяма вероятност и другият да напусне.
За да избегнете тези предизвикателства, трябва да насочим усилията си към създаването на работна среда, в която служителите искат да останат.
Нека разгледаме 7 доказани стратегии, които могат да допринесат за по добро задържане на служители.
Стратегия 1: Интервюта с дългогодишни служители.
Провеждането на интервюта с дългогодишни служители Ви дава ценни насоки за това какво служителите обичат в работата си в организацията Ви и как можете да подобрите тяхното преживяване.
Можете да задавате въпроси като:
- Какво най-много се радвате, когато дойдете на работа всеки ден?
- Кои са любимите ви и нелюбимите ви аспекти на работата? Бихте ли препоръчали нашата компания на приятел или колега и защо?
- Ако бяхте CEO за един ден, какво бихте променили в компанията и работната среда?
Тези разговори предоставят ценни изводи, които могат да помогнат за подобряване на организацията и по-добро задържане на служителите.
Стратегия 2: Правилно работно предложение и развитие.
Вашето работно предложение и потенциал за развитие на служителите е уникалната комбинация от предимства и възможности, които правят вашата компания привлекателно работно място.
Когато изпълнявате обещанията си в „работното предложение“, можете да намалите годишната текучество на персонала с до 69%.
При разработването на „работното предложение“ трябва да вземете предвид пет елемента:
- заплащане;
- социални придобивки;
- възможности за растеж;
- баланс между работа и личен живот;
- организационна култура.
Стратегия 3: Ясна комуникация
Ефективна комуникация е от съществено значение за задържането на служителите.
Бъдете прозрачни относно целите на компанията, промените в организацията и очакванията. Поощрявайте открита обратна връзка от служителите и действайте въз основа на техните опасения, за да създадете по-добро работно място. Редовно комуникирайте предимствата и възможностите, за да информирате служителите и да ги уверите, че са ценни за компанията Ви.
Стратегия 4: Правилни процеси по приобщаване на новите служители.
Знаете ли, че 20% от текучеството на персонала се случва в първите 45 дни от заетостта?
Затова е от съществено значение да имате стабилна програма за първоначално приобщаване. 90-дневният план за първоначално включване е перфектното средство, което може да Ви помогне в това. Това определя целите и задачите на новите служители за първите три месеца от тяхната заетост, помага им да се почувстват добре дошли, разяснява очакванията и ги подготвя за успех.
Стратегия 5: Обучение и развитие.
Инвестирането в обучение и развитие може да има голямо въздействие върху задържането на служителите.
Според LinkedIn цели 94% от служителите са по-склонни да останат в компания, която инвестира в тяхното професионално развитие.
Разбира се, трябва да инвестирате в обучение само ако то помага за постигането на организационните цели.
Стратегия 6: Подкрепа за положително лично развитие.
Грижата за благополучието на служителите Ви помага не само да се гарантира, че са в най-добро състояние за работа, но и да им покажете, че ги цените и техния принос. Когато служителите се чувстват обгрижени, те са по-склонни да останат лоялни към вашата организация.
Имайте предвид, че благополучието включва не само физическото здраве на служителите, но и тяхното психическо и финансово благополучие.
Стратегия 7: Признание и оценка
Никога не подценявайте силата на признанието и оценката. Когато служителите се чувстват ценени и оценени за отличната работа, която извършват, те са по-склонни да останат мотивирани и лоялни към вашата организация.
Признанието може да бъде дадено както от ръководителите, така и от колегите. Ръководителят може да признава достиженията на служителите, да ги помага да се учат и развиват чрез обратна връзка и да бъде там, за да решава проблеми за служителя.
В същото време, признанието от колегите може да помогне на членовете на екипа да се свържат по-добре помежду си и да увеличат работната мотивация.
Това бяха седемте най-добри практики, които ще Ви помогнат да задържите вашите най-добри таланти.
Ключът към успеха на която и да е организация са нейните служители. Затова не пропилявайте вашите таланти, а се научете да задържате тези, които наистина дават добавена стойност на вашата дейности и работят заедно с Вас към развитието на фирмата.
ЗА АВТОРА
Тодор Терзиев е управител на компанията NSR.BG – подбор на персонал и фирмени консултации. С мисията си да помага на хората и бизнесите да открият и реализират своя пълен потенциал, Тодор има непреодолимо желание за развитие, подобрение и успех. Като автор на професионални статии в областта на човешките ресурси, Тодор споделя своите знания, насоки и най-добри практики, които помагат на читателите да се развиват и да постигнат високи постижения в своята професионална сфера. С ясни и ангажиращи стил и внимание към детайлите, той предоставя ценни информации и насоки, които могат да променят начина, по който хората управляват човешките ресурси в своите организации.
ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ... Топ 3 “меки” умения, за чието развитие мениджърите трябва да помогнат на служителите Въвежда се нов стандарт за етично управление на труда за малките и средни предприятия Какво трябва да знаем за електронния регистър на заетостта и „електронната трудова книжка“?