HR ЕкспертСтатии

5 често срещани грешки при работа с модела на компетенции

IMG IT Academy

Знанието за това, как служителят делегира задачи и до колко е съсредоточен върху резултатите пряко влияе за постигането на бизнес резултати. Въз основа на модела на компетенции се изграждат ключови HR процеси. Какви грешки не трябва да се допускат при работа с модела.

Цикълът на работа със служител е подобен на наблюдаването на айсберг: всъщност е възможно да се види само върхът му, но за да се предскаже нещо, е необходимо да се погледне „под водата“, тоест да се разбере какви са дълбоките нагласи на човек и как той мисли.

Въз основа на модела на компетенции се изграждат ключови HR процеси (подбор, адаптация, наставничество, обучение, оценка, HR анализ). За да се приложи успешно моделът, е важно да се проучи задълбочено чуждия опит.

„Откраднати“ компетенции

Поради стремежа да придобиете заветните модели на компетенции възможно най -бързо, може да се изкушите да ги заимствате творчески. За щастие, сега можете да потърсите в Google всичко. Но това е случаят, когато изучаването на „най -добри практики“ е лошо за вас. Виждайки добри формулировки или красиво оформена скала, може да решите, че това е, от което се нуждае вашата компания. Ето защо, ако разработвате самостоятелно модел на компетенции, препоръчваме ви да проучите задълбочено чуждия опит след вашето собствено проучване (интервюиране на висши служители на компанията, разговори с мениджъри и анализ на поведението на ролевите модели). Тогава това ще помогне за прецизиране на формуляра.

Неконкретни поведенчески показатели

Успехът на прилагането на модела зависи от това колко ясно са формулирани показателите. Неясният език в духа на „ефективни преговори“ затруднява разбирането за това какво поведение се обсъжда. Показателите от типа „готов за поемане на отговорност“, отразяващи вътрешните процеси, също не са приложими от тази гледна точка. Следователно ще бъде невъзможно да се приложи моделът на компетентност на практика. Фокус групите и критичният поглед към формулировката ще помогнат да се избегне тази грешка в бъдеще.

Ниско ниво на интегриране на модела на компетенции в HR процесите

Описаният модел трябва да стане част от ежедневието на служителите и мениджърите. Това означава, че той трябва да бъде в основата на ключови HR процеси: набиране на персонал, адаптация, оценка, наставничество, обучение и HR анализ. В противен случай усилията ви да развиете модела на компетенции ще бъдат напразни.

Некоректно описана методика

Претоварени контролни списъци, прекомерен брой компетенции и индикатори, липса на прозрачна скала – всичко това създава трудности за прилагането на модела на компетенции. Ето защо, при разработването на методологията, вземете предвид мнението на крайните потребители на модела: мениджъри и служители. Поискайте обратна връзка за това колко удобен е този модел и го вземете предвид при по-нататъшното разпространение.

Неправилна обратна връзка по компетенциите

За да може моделът на компетенции да живее и да не събира прах в кутията, е необходимо редовно да се следи как текущите действия на служителя отговарят на целевото поведение, предписано тях. При даване на обратна връзка може да има два проблема: закъснение и липса на конкретност.

Нека започнем с първото: ако служител е направил нещо, на което искате да обърнете вниманието му, това трябва да стане незабавно. Буквално всяка минута инцидентът губи своята актуалност и можете просто да забравите да похвалите или да се скарате на служителя.

Вторият проблем е неяснотата. Вероятно сте чули от някой „какъв добър човек сте“ или „бъдете по-активни“ и замирате на въпроса „какво да правите?“. Без ясно описание на поведението обратната връзка престава да бъде развитие и има чисто емоционален характер.

Следователно, една от първите стъпки при внедряването на модел на компетенции трябва да бъде обучение за това как да се осигури обратна връзка за компетенции.

 

 

Digital Agency SEOMAX
Покажи повече

HR Manager

hrmanager.bg | Портал на знанието: Човешките ресурси, HR мениджмънт

Подобни публикации

Back to top button
Close
Close