HR РесурсиПодбор на персонала

5 аргумента против емоционалното уволнение

IMG IT Academy

Желателно ли е емоционалното уволнение? Не! Обикновено управленските проблеми са внезапни и неочаквани. Това е разбираемо, едва ли например, кражба във филиала или измама с рекламни бюджети се случва постепенно и дава възможност на участниците да свикнат с мисълта.

Например за служителите по сигурността, измамата е познато явление и тях с малко неща можеш да ги удивиш, което не може да се каже за мениджърите и собствениците. И тогава не е рядкост ситуацията, когато, разбирайки за неприятната изненада, шефът започва да „реве и хвърля“. Най-често реакцията е еднозначна – уволнение! Незабавно! С гръм и трясък, за да не се повтаря!

Но нека да помислим какви са последиците от бързината и емоционалността на такива уволнения?

1. При емоционалното уволнение откраднатото няма да бъде върнато

Освен ако извършителите не бъдат „притиснати по-силно” или не се окажат твърди като скала. В противен случай уволнените могат просто да излязат сухи от водата, но и да подадат иск на компанията. И, ако вземем предвид, че 60% от тези искове се решават от съда в полза на служителя, компанията ще бъде два пъти обрана, първо заради кражбата, и след това заради хонорара на адвоката, плащане на заплати и компенсации на уволнените, а след това и на възстановените измамници. Най-умните при повторно уволнение по взаимно съгласие могат да опитат и трети път да измъкнат пари от работодателя. Обидно, нали!

  1. Наследяване в социалните мрежи и интернет

Освен публикации в ресурси от типа „сайтове сметища“, такива няма да се спрат пред манипулирането на информация в социалните мрежи и електронните медии. От жални постове и включване на приятели, изгарящи от праведен гняв за съдбата на приятел, колега и т.н., до злонамерени коментари за свободните места на бившия работодател, интервюта с топ мениджъри и др. Най-активните могат да разговарят с журналисти за „трудовия произвол“, а не винаги журналистите напълно разбират тънкостите на „горещата тема“. Понякога, забелязвайки примамлив сюжет, те дават ход на непроверена информация, а след това компанията трябва да доказва, че тя не е виновна и да измива клеветите. Това е не само унизително и обидно, но и скъпо, този PR струва 3-5 пъти повече от обикновената PR дейност.

3.  Пускане на вирус

В една подобна ситуация, една дама, злоупотребила с рекламни бюджети, в последния ден активирала вирус в електронната поща в едно от писмата. Трудно е да се каже дали тя е пазила този вирус за „подходящ случай“, или тази мисъл я осенила в последния момент. В резултат на това офисът работил няколко дни на „авариен режим“, опитвайки се да преодолее пораженията и да не загуби ценна информация.

  1. Изнасяне на клиентската база

Или нейното изтриване. Има и такива случаи. Първият път понякога избират мениджърите, след това програмистите. Да, не винаги е възможно базата да се използва на 100% на новото място, но защо да не напишат на клиентите за тяхното положение и да ги настроят срещу бившия работодател. Резултатът – както в точка 2 – е дълъг, противен и скъп. Съществува и счетоводен вариант на отмъщение, сливане на заплатите на колегите в общ достъп и напускане без да се дочака „ледената битка“. Особено ефективно в компании, в които заплатите на служителите е основната търговска тайна.

5. Привличане на специалисти

Дори подписването на тежък договор за не привличане при напускане, като правило, малко влияе на резултата, за да насолят бившия работодател, виновниците са готови на всичко. Затова винаги има вероятност колегите (непосредствените подчинени) на напускащия да му направят компания. Между другото, понякога с такива колеги емоционално уволнения специалист може да не напусне много красиво, да използва техните таланти и да ги изостави. И те могат да се опитат да се върнат при вас, а от вас зависи да решите дали имате нужда от дезертьори.

По принцип, ако се постараете, такива неприятности може да имате при прибързано и емоционално уволнение. Ето защо, без значение колко цинично може да звучи, трябва да мислите за уволнение още когато наемате специалиста. Разбира се, не в смисъл, че трябва да започнете да го подозирате за всички смъртни грехове, веднага щом той премине прага на вашия офис, и му намеквате за това възможно най-прозрачно.

Освен това е важно предварително да ограничите информацията, като се започне от достъпа до ресурси и пароли, колкото е възможно по-безопасни за компанията. От една страна, нивата на конфиденциалност и достъп, всички видове абонаменти, споразумения за неразпространение на търговски тайни и т.н. намирисва на бюрокрация, но яко тя е способна да спаси компанията от загуби и допълнителни разходи – защо не? Важното е тази хартиена система да бъде достатъчно ефективна и гъвкава.

Освен това е важно да има „план за разделяне“ за всяка от длъжностите, включително всички общи заплахи – от банални дребни кражби до изнудване и вземане на заложници. Още повече, че проявената от компанията при прибързано уволнение „слабост“ може да провокира измамници от по-малък ранг, които не биха посмели да нанесат щети, ако това би било опасно. Става дума за случая когато се окаже точно обратното. Ето да се спестява от адвокати, и служители по сигурността може да излезе по-скъпо.

 

Digital Agency SEOMAX
Покажи повече

HR Мениджър

HR Мениджър е специализиран интернет ресурс насочен към предоставяне на актуална информация в областта на мениджмънта и управлението на човешките ресурси, както и полезни съвети и насоки към младите специалисти, които търсят професионална реализация.

Подобни публикации

One Comment

  1. Pingback: 5 типични грешки при наемане на работа | HR РЕСУРСИ

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button
Close
Close