ПолезноHR Мениджър

Струва ли си да приемете обратно служител, който е напуснал компанията?

IMG IT Academy

Проучване, проведено сред персонала на голяма компания, показва, че 72% от служителите биха избрали отново бившия си работодател, ако им се отдаде такава възможност. Други 25% са съжалили за решението си да напуснат предишната си работа.

Недостигът на кадри на някои позиции и нестабилността от своя страна карат мениджърите и собствениците да се замислят за връщане на професионалисти. Експертите от различни агенции за подбор на персонал, както и съветници по работата с персонала, имат най-точни наблюдения по въпроса дали си струва да се наеме отново бивш служител. Те могат да посочат плюсовете и минусите на подобна процедура.

Специалистите в областта на човешките ресурси вече са измислили име на служителите, които известно време, след като са напуснали дадена фирма, се връщат в нея. Те се наричат „служители-бумеранги“.

Трябва да се отбележи, че специалистите по човешки ресурси често подкрепят идеята за връщане на напусналите служители. Особено за позиции, за които е трудно да се намерят кандидати с подходящи знания и умения.

Единственият въпрос за изясняване е по каква причина се е случило предишното напускане? По тяхно желание ли е било или по инициатива на работодателя?

Какви са опасностите при връщане на кадър на работното място?

Уволнението се нарежда сред тревожните събития в живота. То може да се случи по различни причини, например неизпълнение на служебните ангажименти.

Понякога обаче има възможност да се даде втори шанс на добрия професионалист.

Ако вие обаче решите да го направите, рискувате да се наложи отново да се справяте със същите проблеми, създадени от бившия служител.

Затова преди да предприемете подобно действие, опреснете паметта си за причината за уволнението (не само официалната, разбира се). Защото винаги има причина за това. Може би старият-нов кандидат е имал спорове с колеги или ръководството, показал е лоши лични качества, редовно е закъснявал или е отсъствал от работа.

А може би е решил да смени сферата на дейност или да се пробва в друга компания, но после е размислил.

Подобно повторно наемане може да повдигне въпроси сред други служители. Ако бившите му колеги са наблюдавали отрицателни резултати при неговата работа, те едва ли ще го приемат отново с отворени обятия.

Същото важи и в случаите, когато въпросния служител не е проявил достойна личностна позиция, влизал е в пререкания или просто е бил неприятен за екипа.

Вярно е, че това работи и в обратната посока. Офисът може сериозно да се раздвижи, ако научи за завръщането на душата на компанията, чието напускане е разстроило всички от дълго време.

Ситуацията трябва да се преценява за всеки отделен случай. Може дори да е полезно да се консултирате с подчинени, които са имали пряко взаимодействие с „бумеранга“.

ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ...
Ако човек няма шансове, е добре да си ги създаде сам
Защо HR специалистът се нуждае от дигитален маркетинг?
Как да изградим работодателска марка онлайн?

Кои са предимствата на наемането на бивши служители?

Основното предимство за компанията е, че старият служител, който се връща, вече е запознат с повечето процеси, бързо се свързва с колегите си навлиза в работата.

Това е изгодно, тъй като въвеждането, обучението и потапянето струват пари на компанията. Според редица проучвания бумерангът спестява на компаниите до 50% от наемането на служители, като намалява усилията за обучение и времето, необходимо за намиране на подходящия служител.

Освен това не всички положителни страни се виждат веднага.

Завръщащите се служители са напълно способни да внесат нов опит в компанията, ако са продължили да работят в същия бранш.

Още по-добре е, ако лицето е успяло да усвои нови процеси или е преминало обучение в професионалната сфера на бившия си работодател. Това ще открие перспективи за кариерата му във вашата компания.

„Бумерангите“ познават по-добре същността на различните позиции, защото разбират какво точно означава всяка конкретна позиция във вашата организация. Това ще позволи на служителя бързо да се интегрира в старите работни процеси, освен ако, разбира се, те не са се променили значително по време на отсъствието му.

Освен това служителят ще се адаптира по-лесно към корпоративната култура, което, разбира се, би трябвало да се отрази положително на резултатите.

Обикновено завърналият се професионалист става по-лоялен към компанията. Това е така, защото той е погледнал към външния свят, разгледал е други фирми и е направил някои изводи за себе си. Има голяма вероятност той/тя да бъде още по-продуктивен и ангажиран, отколкото преди да напусне.

Кои са недостатъците на наемането на бивши служители?

За съжаление, някои компании се сблъскват и с отрицателното въздействие на наемането на служители, които преди това са напуснали компанията.

Може да си спомнят стари обиди. Ако колега или ръководител, с когото завръщащият се служител е имал проблеми, все още работи, малко вероятно е този път те да работят в хармония.

Може да им е трудно да се адаптират към промените, тъй като по време на отсъствието на специалиста в компанията могат да настъпят много промени. Съществува риск “бумерангът” да се придържа упорито към старите процеси и да се противопоставя на промяната, като в същото време връща другите служители към старите практики.

Защото останалите служители може да са лоялни към компанията, да са добри в работата си и в процесите, но да не са най-добрите в това, което правят. По тази причина има случаи, когато работодателят несъзнателно предпочита бивш служител „по стар спомен“.

Когато служителят се върне, мениджърът трябва да разгледа ситуацията при всеки кандидат поотделно, като вземе предвид всички положителни и отрицателни аспекти на въпроса.

Повечето експерти обаче са съгласни, че наемането на „бумеранги“ е добра практика.

Digital Agency SEOMAX
Покажи повече

HR Manager

hrmanager.bg | Портал на знанието: Човешките ресурси, HR мениджмънт

Подобни публикации

Back to top button
Close